وتوی روسیه در انتظار سومین قعطنامه ضدسوری

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۹۰۴۲۵۱ سرخط اخبار

منابع خبری از مذاکرات فشرده بین دیپلمات‌ها در نیویورک درباره سوریه خبر داده‌اند و تاکید کرده‌اند که بن بست و شکافی آشکار دراین باره بین اعضای شورای امنیت وجود دارد.

به گزارش فارس، منابع خبری از نیویورک گزارش دادند که دور جدیدی از رایزنی‌ها بین دیپلمات‌های غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه سوریه تحت فصل هفت منشور سازمان ملل متحد آغاز شده است.

این گزارش تاکید دارد که مسکو مخالفت خود را با طرح اولیه این تحریم‌ها اعلام کرده است که دربردارند تحریم‌ها اقتصادی گسترده است.

بنابراین گزارش روسیه تاکید دارد که نباید مسئله سوریه تحت فصل هفتم منشور مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس فصل هفتم اگر اقدامی در راستای تهدید صلح و امنیت بین الملل شناخته شود، شورای امنیت براساس بند 41 و 42 می‌تواند اقدامات سخنگیرانه‌ای را علیه کشور تهدید کننده به کار ببندد که شامل تحریم‌های همه جانبه و فراگیر و حمله نظامی خواهد بود.

روسیه تاکید کرده که پیش نویس قعطنامه جدید که براساس گزارش های رسانه‌ای تهیه شده، واضح نیست و باید منتظر گزارش ناظران سازمان ملل در سوریه بود.

کشورهای غربی در بحران لیبی نیز با استفاده از گزارش‌های رسانه‌ها که براساس حقوق بین‌الملل فاقد وجاهت قانونی است، قعطنامه اجرای منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی را تصویب کردند.

غربی‌ها اعلام کرده‌اند که دمشق در درگیری با شورشیان در روستای "تریمسه" از سلاح سنگین استفاده کرده و بیش از 150 تانک را در این منطقه مورد استفاده قرار داده و این درحالی است که روستای تریمسه روستای کوچکی است که وسعت آن تنها یک کیلومتر است.

شورشیان از روستای تریمسه به عنوان پایگاه و مرکز ذخیره سلاح استفاده می‌کردند که ارتش این منطقه را با به هلاکت رساندن 35 تن از شبه نظامیان پاکسازی کرد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که دیپلمات‌ها درباره کلمات به کار رفته دراین قعطنامه درحال چانه زنی هستند ولی درمورد کلیات دیدگاه‌های مشترکی وجود دارد.

وی تصریح کرده که شکاف و بن بست آشکاری وجود دارد و غربی‌ها پیش نویس نهایی را آماده کرده‌اند که قرار است فردا ارائه شود.

الجزیره گزارش داد که سفیر روسیه شک‌ها را به یقین تبدیل کرده و وی در دیدار سفرا اعلام کرده که اجازه نخواهد داد مسئله سوریه تحت فصل هفتم قرار گیرد.

مراد هاشم خبرنگار الجزیره تاکید کرد که وتوی روسیه برای سومین بار در انتظار قعطنامه جدید است.




نظر شما :