چه کسی یاسر عرفات را مسموم کرد؟

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۰۱:۲۴ کد : ۱۹۰۴۲۷۸ سرخط اخبار
 
با گذشت سال‌ها از مرگ رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطین، تحقیقاتی که اخیرا توسط برخی گروه‌های ذی‌ربط درخصوص علت مرگ وی صورت گرفته پرده از حقایق زیادی برداشته و گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در مرگ وی را به یقین مبدل ساخته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس فلسطین در تحلیلی تحت عنوان «چه کسی یاسر عرفات را مسموم کرد و به چه دلیل؟» به قلم یوری دونیری،‌ نویسنده اسرائیلی و موسس جنبش "غوش شالوم"، بار دیگر به جزئیات مرگ یاسر عرفات،‌ رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین با دیدی دقیق‌تر نگریسته و می‌نویسد: شنیدن خبر مسمومیت یاسر عرفات در چند روز اخیر برای من شگفت‌آور نبود چرا که از همان روز اول نیز مطمئن بودم که آریل شارون، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، او را مسموم کرده است تاجایی که حتی مقالات زیادی در این زمینه منتشر کردم که همه شامل دلایلی منطقی و ساده بودند.

اولین اینکه در معاینات پزشکی دقیقی که در بیمارستان نظامی فرانسه درخصوص مرگ عرفات و دلایل وخامت ناگهانی اوضاع جسمانی وی صورت گرفت دلیلی برای این مساله پیدا نشد. در این آزمایشات، هیچ اثری از هرگونه مریضی که زندگی عرفات را تهدید کند وجود نداشت و تنها شایعاتی توسط رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد مبنی بر اینکه عرفات دچار ایدز بوده است که همه این‌ها نیز کذب محض بودند. شایعاتی که تقریبا هر روز شاهد انتشار آن‌ها توسط همین رسانه‌ها هستیم و هدفی جز خدشه‌دار کردن چهره عرفات ندارند اما در حال حاضر که هیچ دلیل مشخصی برای مرگ عرفات وجود ندارد باید تلاش کرد تا توجیهی منطقی یافت.

- سی آی ای، اف اس بی و موساد

چنان که می‌دانیم سازمان‌های جاسوسی، سمومی را در اختیار دارند که هیچ اثری از آن در کاوش‌ها و تحقیقات عادی یافت نمی‌شود که این سازمان‌ها عبارتند از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای)، سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) که جانشین کا گ ب شد و سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد).

دلیل دیگر اینکه فرصت برای ترور عرفات فراوان بود چرا که بدون شک تدابیر امنیتی که برای حمایت از عرفات در اطراف مقر اقامت وی اتخاذ شده بود، ضعیف بودند و افراد کاملا بیگانه که ظاهرا با مساله فلسطین اعلام همبستگی می‌کردند حتی گاهی اوقات مستقیما در کنار وی و بر یک سفر می‌نشستند.

همچنین شمار زیادی از کسانی که می‌توانستند او را هدف ترور قرار دهند ابزار لازم را برای این اقدام در اختیار داشتند و بیشترشان نیز از سوی آریل شارون حمایت می‌شدند چرا که وی پیشتر و در سال 2004 گفته بود که عرفات نیروهای پلیسی که بتوانند امنیت جانی وی را تامین کنند در اختیار ندارد.

-از احتمال تا یقین

چیزی که قبلا فقط یک احتمال منطقی بود حالا به یک حکم موکد و حتمی تبدیل شده است زیرا آزمایشات صورت گرفته در لوازم شخصی عرفات توسط آکادمی علمی سوئیس ثابت کرد عرفات با ماده‌ای شیمیایی و سمی موسوم به پلونیوم مسموم شده است؛ ماده‌ای که کشنده است و به راحتی نمی‌توان اثرات آن را در جسد فرد یافت.

پس از گذشت دو سال از فوت عرفات،‌ الکساندر لیتوینینکو یکی از افسران روس سازمان کا گ ب و اف اس بی در لندن نیز به دست مزدوران و با استفاده از سم کشته شد و پزشکان به طور اتفاق این مساله را فهمیدند که سه روز پس از خوراندن سم به وی الکساندر مرده است.

در اردن نیز شاهد بودیم که در سال 1997 چیزی نمانده بود خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل و به دست یکی از مزدوران موساد ترور شود.

- تصمیم آریل شارون برای ترور عرفات کاملا مشخص و واضح بود

در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی عرفات در رام‌الله، یکی از خبرنگاران از وی سوال کرد که آیا پیش‌بینی می‌کنید کشور مستقل فلسطین در دوره حیات شما تشکیل شود؟ وی در پاسخ گفت: بله مطمئنم اما طولی نکشید که شارون برای ترور عرفات تصمیم جدی گرفت. زمانی که بیروت در جنگ اول لبنان در محاصره قرار گرفت و مزدوران اسرائیلی در یافتن مکان وی در بیروت شکست خوردند شارون به شدت عصبانی شد و حتی پس از امضای معاهده اسلو و زمانی که عرفات به فلسطین بازگشت نیز شارون دست از تلاش نکشید؛ به نحوی که وقتی نخست‌وزیر اسرائیل شد اعلام کرد که من به شدت از زنده ماندن عرفات می‌ترسم.

-عرفات شریک جدی صلح

نشست‌ها و کنفرانس‌هایی که با حضور یاسر عرفات صورت گرفت به همه اطمینان داد که عرفات شریک واقعی صلح است چرا که او به این نتیجه رسیده بود که اعراب نمی‌توانند در جنگ مسلحانه با اسرائیل پیروز شوند و باید به سراغ گزینه‌های دیگری بروند. تصمیم آغاز مذاکرات صلح با اسرائیل نیز یک تصمیم کاملا متناقض با اهداف و آرمان‌های جنبش ملی فلسطین بود که اسرائیل را یک دشمن و بیگانه می‌خواند و 15 سال طول کشید تا عرفات توانست ملت فلسطین را برای قبول این طرح راضی کند.

عرفات کسی بود که بیش از هر مسئول دیگری قادر و راغب به برقراری صلح بود و اسلام‌گراها نیز او را بسیار قبول داشتند و شاید این مهم یکی دیگر از دلایل مسموم کردن وی بود. 

نظر شما :