عراق خطوط هوایی خود را به روی ترکیه بست

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۱ کد : ۱۹۰۴۲۷۹ سرخط اخبار

به دنبال اعلام آنی بسته شدن حریم هوایی عراق بر روی کلیه پروازهای خارجی تعدادی از هواپیماهای مسافربری ترکیه در فرودگاه بین‌المللی اربیل محصور ماندند.

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، سازمان هوانوردی غیرنظامی عراق در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد که حریم هوایی این کشور بر روی کلیه پروازها بسته شده است.

به دنبال اعلام این تصمیم سه فروند هواپیمای مسافربری ترکیه در فرودگاه بین‌المللی اربیل محصور ماند.

سازمان هوانوردی غیرنظامی عراق دلیل این تصمیم آنی را بروز نقص فنی در سیستم راداری مرکزی ویژه کنترل پروازها بر فراز خاک عراق در بغداد اعلام کرد. این سازمان تصریح کرد به محض برطرف شدن نقص فنی، کلیه پروازها از سر گرفته می شود.

این در حالی است که در سایت‌های فرودگاه های بغداد و اربیل اعلام شد محدودیت مذکور تنها برای پروازهای به مقصد ترکیه و امارات متحده عربی ایجاد شده و سایر پروازها محدودیتی ندارد.

برخی کارشناسان مسائل منطقه دلیل ایجاد محدودیت برای پرواز هواپیماهای مسافربری ترکیه را ناشی از مداخله ترکیه در امور داخلی عراق و امضای قرارداد واردات نفت خام از شمال عراق با مقامات کرد محلی این منطقه عنوان کردند.

از سوی دیگر سازمان هوانوردی غیرنظامی عراق بعد از هشت ساعت معطل ماندن هواپیماهای مسافربری ترکیه اعلام کرد که به محض رفع نقص فنی در سیستم راداری مرکزی می توانند پروازهای خود را به مقصد شهرهای ترکیه انجام دهند. متعاقب اعلام این مطلب هواپیماهای مسافربری ترکیه آماده پرواز شده اند. 

نظر شما :