انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز در خلیج فارس

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۹۰۴۲۸۳ سرخط اخبار
گروه سیاسی شرق: شلیک یک ناو آمریکایی به شناوری در خلیج‌فارس با واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی مواجه شد. رامین مهمانپرست، شلیک کشتی جنگی آمریکایی به یک قایق ماهیگیری در خلیج‌فارس را یک «اقدام تحریک‌آمیز» اعلام کرد که «باید متوقف شود.» مهمانپرست این نوع اقدامات را «فعالیت‌هایی» دانست که می‌توانند ثبات منطقه را به «خطر» بیندازند. روز گذشته نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که یک کشتی جنگی این کشور در نزدیکی بندر «جبل‌علی» امارات متحده عربی، به سوی یک قایق موتوری کوچک که به هشدارهای کشتی آمریکایی توجه نکرده، شلیک کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند که در حال بررسی و تحقیق درباره جزییات تیراندازی به قایقی در خلیج‌فارس هستند. بنا بر اعلام رسانه‌های منطقه، در جریان این تیراندازی یک نفر کشته و سه نفر مجروح شده‌اند که شهروند هند بوده‌اند. دولت هند هم از مقام‌های اماراتی خواسته که درخصوص علت واقعه تحقیق کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر هند در واشنگتن نیز با مقام‌های آمریکایی در تماس بوده و به او وعده داده شده که «تحقیقی کامل» در این‌باره صورت خواهد گرفت. به گزارش این خبرگزاری، نانسی پاول، سفیر آمریکا در هند نیز در تماسی تلفنی با مقام‌های هندی نسبت به کشته شدن شهروند هندی «ابراز تاسف» کرده است. «سرهنگ گرک رائلسون» از پایگاه نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین گفته که کشتی آمریکایی پیش از تیراندازی، چندین بار به شناور کوچک موتوری که ناگهان به سمت آن تغییر مسیر داده بود، هشدار داد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست هفتگی با خبرنگاران که یک روز پس از تیر اندازی در خلیج‌فارس انجام شد، امنیت خلیج‌فارس را جزو «اولویت‌های نظام» اعلام کرد و گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم حضور نیروهای خارجی می‌تواند تهدیدکننده امنیت باشد، می‌توان نشانه‌هایش را از حوادثی که رخ می‌دهد پیدا کرد.» مهمانپرست تاکید کرد: «قطعا کشورهای منطقه به کمک هم می‌توانند بهترین شکل امنیت را برقرار کنند. توانایی‌های دفاعی‌شان را در کنار هم قرار دهند و هیچ نیازی به حضور نیروهای خارجی در منطقه نیست.» مهمانپرست با ذکر این نکته که هر جایی ناامنی و تهدید ثبات یک منطقه را مشاهده کردیم پای نیروهای خارجی در میان بود، بر پرهیز از اقدامات تحریک‌کننده در منطقه و فعالیت‌هایی که می‌تواند ثبات منطقه حساس خلیج‌فارس را به خطر بیندازد، تاکید کرد

خبرنگاری درباره موضع وزارت خارجه درخصوص مسدود کردن تنگه هرمز سوال کرد که وی در این‌باره اظهار داشت: امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز جزو اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و این امنیت باید پا برجا باشد تا همه کشورهای منطقه بتوانند از منافع خود و منافع منطقه حمایت و دفاع کنند. وی افزود: هر عاملی که این امنیت را خدشه‌دار کند، منافع ملی کشورهای منطقه را تهدید می‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه توانایی دفاعی و نظامی ما در برقراری امنیت، جنبه بازدارندگی دارد و برای دفاع از امنیت منطقه‌ای این توانایی کاملا کارساز است، اظهار داشت: کشورهایی که سعی می‌کنند در مسایل منطقه‌ای ما دخالت کرده یا ترتیباتی را دنبال کنند که امنیت عرضه انرژی از بین برود و تعادل بازار انرژی به هم بخورد، تهدید‌کننده واقعی امنیت منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز هستند. وی اضافه کرد: وقتی صحنه را به سمت درگیری پیش می‌برند که امنیت برخی کشورها در زمینه عرضه انرژی دچار تهدید و اختلال شود، باید تبعات این تصمیمات اشتباه خود را بپذیرند. مهمانپرست در توصیه‌ای خواستار قطع مداخلات خارجی در منطقه شد و از مقامات کشورهای فرامنطقه‌ای خواست که رویکردی را دنبال نکنند که به ناامنی در منطقه منجر شود. خبرنگاری نیز در مورد آخرین پی‌گیری‌ها در مورد اتباع ایرانی گردن‌زده‌شده در عربستان پرسید.

وی همچنین درباره اعزام هیات حقوقی و کنسولی برای پیگیری پرونده اعدام اتباع ایرانی در عربستان سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما هنوز موفق به دریافت ویزا برای این هیات نشده‌ایم، گفت: همچنان پیگیری می‌کنیم. متاسفانه عربستان تا الان همکاری نکرده و پاسخ مثبتی نداده است. به گفته وی این نحوه برخورد عربستان انتظار عمومی ملت ایران را برای پاسخگویی مقامات سعودی نسبت به اقدام غیرانسانی که در رابطه با اتباع ایرانی انجام دادند، بالا می‌برد. وی گفت: امیدواریم مقامات عربستان در اسرع وقت با ارایه ویزا و پاسخ مثبت اجازه دهند که هیات ما وارد این کشور شود تا بتوانند بررسی کنند که این اتفاق و رفتار نادرست با اتباع ایرانی به چه دلیل انجام شده و مقامات سعودی چه پاسخی برای آن دارند تا بتوانیم نسبت به وضعیت بقیه ایرانیانی که در عربستان گرفتار هستند، اقدامات لازم را انجام دهیم.
 

نظر شما :