آخرین تحولات میدانی سوریه

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۰۴۲۹۱ سرخط اخبار

فارس نوشت:
نیروه‌های مسلح که طی روزهای گذشته با نفوذ به پایتخت و مستقر شدن در مناطق جوبر، التضامن و المیدان به دنبال اقدامات تروریستی بودند به دست نیروهای ارتش سوریه سرکوب شدند.

افراد مسلح که از شنبه گذشته از چندین منطقه در حومه دمشق فرار کرده و خود را به منطقه التضامن در دمشق رسانده بودند تحت پیگرد نیروهای امنیتی سوریه قرار داشتند. این گروه‌های مسلح با بیرون راندن اهالی چند ساختمان مسکونی در منطقه التضامن در آنجا مستقر بودند و خانواده‌های آواره این منازل در مکان‌های امن دمشق پناه گرفته بودند.

پس از اینکه تروریست‌های نفوذی به شهر دمشق اقدام به شلیک آرپی‌جی و استفاده از سلاح سنگین کردند با پاسخ کوبنده نیروهای امنیتی درگیری شدیدی صورت گرفت و تروریست‌ها متحمل خسارت جانی سنگینی شدند.

واقعیت حاکی است نیروهای ارتش سوریه گروه‌های تروریستی را در منطقه التضامن کاملا سرکوب کردند تا جایی که معدود افراد مسلح باقیمانده به سوی حی المیدان یکی از بزرگ‌ترین محله‌های شهر دمشق گریخته‌اند اما سحرگاه دیروز سه‌شنبه به دنبال حمله شدید ارتش علیه تروریست‌های مستقر در این محله شمار زیادی از آنها کشته و یا بازداشت شدند و معدودی پا به فرار گذاشتند.

نیروهای امنیتی سوریه ظهر دوشنبه میدان الاشمر خیابان ابوحبل و البوابه در اطراف محله المیدان که تروریست‌ها در آنجا سنگر گرفته بودند محاصره کردند و با تروریست‌ها وارد درگیری شدید شدند و این درگیری‌ها تا شب ادامه داشت ارتش سوریه تا دوشنبه شب حلقه محاصره تروریست ها را تنگ تر و تنگ تر کرده بود به گونه ای که شبه نظامیان از دیگر گروه های تروریستی خود در خواست کمک و مهمات کردند.

در همین راستا تروریست‌های مستقر در میدان از ارتش آزاد سوریه که بازمانده های آنها در حومه دمشق برای کمک به تروریست‌ها ساکن هستند عاجزانه درخواست مساعدت کرده بودند چرا که بسیاری از تک تیراندازهای این گروه‌های تروریستی از پای در آمده بودند. این تک‌تیراندازها با رفتن به پشت بام برخی ساختمان‌های محله المیدان اقدام به تیراندازی به سوی عابران و هر هدف متحرک می‌کردند.

منابع محلی از منطقه المیدان گفتند افراد مسلح پس از آنکه قدرتشان تحلیل رفت به اشغال برخی منازل روی آوردند و هر آنچه از پول و اشیای قیمتی به دستشان رسید با خود بردند.

نیروهای مبارزه با تروریسم نیز پس از اعلام قانون منع آمد و شد برای حفظ جان شهروندان عملیات میدانی خود را آغاز کرده‌اند.

شماری از شبه نظامیان نیز طی روزهای اخیر در حالی که بر صورت خود نقاب زده بودند برای اولین بار از زمان حوادث سوریه آشکارا در برخی میدان های شهر در منطقه جوبر با خودروهای حامل مسلسل گشت می‌زدند تا قدرتنمایی کنند که همگی به دست نیروهای ارتش سوریه کشته یا دستگیر شدند.

شدیدترین درگیری بین نیروهای مسلح و یگان‌های ارتش سوریه دوشنبه شب تا سحرگاه سه‌شنبه به وقوع پیوست که در جریان آن افراد مسلح سازمان مدیریت وسایل نقلیه عمومی را با آرپی‌جی و شلیک گلوله هدف قرار داده بودند و در مقابل یگان‌های ارتش، محل راکت‌انداز افراد مسلح را هدف گرفت.

این در حالی است که عملیات جستجوی خانه به خانه نیروهای امنیتی برای پیگرد افراد مسلح از یکشنبه گذشته در حومه شمالی دمشق ادامه دارد و طرف های ویژه صبح یکشنبه گذشته شماری از افراد مسلح که در مزارع منطقه الشیفونیه در نزدیکی شهر دوما مخفی شده بودند به هلاکت رساندند.

این منطقه پیشتر مرکز برنامه ریزی تروریست ها برای انجام عملیات تروریستی و شکنجه ربوده شدگان بوده است.

در این درگیری 13 شبه نظامی کشته و شماری نیز دستگیر شدند و مقادیر زیادی مهمات و تفنگ و آرپی‌جی از آنها کشف و ضبط شد.

نیروهای ویژه در این منطقه همچنین یک مرکز درمانی مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی برای درمان تروریست‌های زخمی یافتند که همزمان کارگاهی برای تولید بمب دستی نیز بود.

افراد مسلح یکشنبه گذشته به یک پست ایست و بازرسی در نزدیکی منطقه جسرین در حومه دمشق حمله کردند و در این حمله از خمپاره‌های آرپی جی استفاده کرده بودند که منجر به 2 کشته و 2 زخمی از صف نیروهای انتظامی سوریه شد و پست بازرسی نیز در پاسخ به این حمله خمپاره شلیک کردند و 6 فرد مسلح را کشته و شماری را نیز زخمی کرد و هر فرد مسلحی که مانده بود پا به فرار گذاشت.

یگان‌هایی از ارتش سوریه همچنین دو خودروی مجهز به مسلسل‌های سنگین را که در یکی از مزارع دوما پارک بود منهدم کردند و یگان های ارتش سوریه ده‌ها فرد مسلح را کشتند.

بتدریج با اقدام کوبنده نیروهای ارتش سوریه در برخورد با شبه نظامیان تروریست زندگی عادی به شهر دوما بازگشته است و ارتش بر این شهر کنترل کامل دارد و عملیات مراقبت از ساختمان‌ها و مراکز خدمات رسانی در این شهر آغاز شده است.

از سوی دیگر دیروز سه شنبه (17 جولای)  نیروهای مسلح به یک خودروی وابسته به نیروهای امنیتی در مسیر دمشق-حمص در نزدیکی منطقه القابون حمله کردند که بر اثر این حمله سه نیروهای امنیتی سرنشین خودرو در دم کشته شدند.

نیروهای امنیتی سوریه همچنین راه برزه البلد در نزدیکی منطقه البساتین را که نیروهای مسلح با گذاشتن سنگ و آتش زدن لاستیک خودرو بسته بودند باز کردند و دامنه درگیری ها به منطقه القابون رسید جایی که بسیاری از افراد مسلح در این مناطق مستقر هستند و در جریان این درگیری یک تروریست به هلاکت رسیده و دو نیروی امنیتی به شهادت رسید.

تشدید حملات مسلحانه در منطقه دمشق طی دو روز گذشته به همراه بزرگنمایی برخی شبکه های تلویزیونی عربی و بیگانه بوده است که اطلاعات اشتباهی را درباره تحصن ها در برخی خیابان ها و بازارهای اصلی دمشق منتشر می کنند و یا می گویند ارتش سوریه شهرها و مناطق مسکونی در دمشق و به ویژه در محله التضامن و میدان را بمباران کرده است و یا اخبار نادرستی درباره جدا شدن افسران و شخصیت های ارتش منتشر می کنند از جمله شایعه جدا شدن سرتیپ "رستم غزاله" از ارتش سوریه که با تکذیبیه قاطع غزاله روبه رو شد.

غزاله در گفت وگویی تلویزیونی با کانال الدنیا اخبار حاکی از جدا شدن خود را نادرست خواند و گفت این اخبار صحت ندارد و دلیلش این است که دیگر این رسانه‌ها خبرسازی می‌کنند.



نظر شما :