مخالفت مجدد روسیه با تحریم سوریه

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۹ کد : ۱۹۰۴۳۲۱ سرخط اخبار

در حالی که فقط چند ساعت تا برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای رای گیری در خصوص پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غرب درباره سوریه باقی مانده است، 'سرگئی لاوروف' وزیر امورخارجه روسیه روز چهارشنبه بار دیگر با تحریم سوریه مخالفت کرد.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در صورتی که در شورای امنیت قطعنامه تحریمی علیه دولت سوریه پذیرفته شود، حمایت مستقیم از قیام در این کشور خواهد بود.

وی با انتقاد از موضع غرب در مساله سوریه خاطرنشان کرد: شرکای ما بجای آرام کردن مخالفان دولت سوریه ،آنها را به انجام اقدامات بیشتر تحریک می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به درگیری های شدید در دمشق افزود: در این شرایط اگر بصورت یکجانبه دولت سوریه از هر گونه اقدامی منع شود، به معنای حمایت مستقیم از حرکت انقلابی (ضددولتی) خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سیاستی که بر حمایت از مخالفان بنا شود، سیاست منتهی به بن بست می باشد زیرا که 'بشار اسد' با اختیار خود از قدرت کناره گیری نمی کند.

لاوروف گفت: اطمینان دارم اعمال فشار بر یک طرف مناقشه در سوریه به معنای کشانده شدن وضعیت به جنگ داخلی و مداخله در امور داخلی یک کشور است.

وزیر امور خارجه روسیه سپس مخالفت کشورش را با قطعنامه پیشنهادی غرب به شورای امنیت اعلام کرد و گفت: روسیه همچنان مخالف قطعنامه ای است که مسیر برای اجرای عملیات نظامی در سوریه را هموار می کند.

لاوروف خاطرنشان کرد: مذاکرات در این خصوص جریان دارد اما بند هفتم منشور سازمان ملل و تحریم ها علیه سوریه را نمی پذیریم.

وی اضافه کرد: این نتیجه گیری که اسد باید از قدرت کناره گیری کند، از روی ناتوانی است و به نظر من شرکای غربی نمی دانند در این شرایط چگونه رفتار کنند و به چنین اظهارات غیرمنطقی روی می آورند.

لاوروف افزود: شرکای خارجی می گویند که روسیه باید از حمایت از حکومت اسد صرف نظر کند و در آن صورت همه چیز بر سر جای خود قرار می گیرد، اما روسیه اعلام کرده است که صرفا از دولت اسد حمایت نمی کند.

روسیه بر خلاف کشورهای خارجی که از مسایل سوریه سوء استفاده می کنند ، با مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالفت می کند و بارها حمایت خود را از طرح عنان که در آن بر لزوم حل مسایل سوریه با مشارکت طرف های مناقشه تاکیده شده است، اعلام کرده است.

نظر شما :