نشست امروز شورای امنیت درباره دمشق

۲۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۰۴۳۶۴ سرخط اخبار

ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی النشره نوشت: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات خشونت‌آمیز که از سوی هر طرفی در سوریه صورت می‌گیرد غیرقابل قبول و به منزله نقض طرح شش جانبه کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه است.

 

در این بیانیه عنوان شده است: بان کی مون شدیدا نسبت به گزارش‌هایی که در خصوص ادامه استفاده از سلاح‌های سنگین در سوریه وجود دارد، نگران است.

 

بر اساس این بیانیه، نابسامانی اوضاع سوریه این مساله را ضروری‌تر می‌سازد که طرف‌های درگیر باید اقدامات خشونت‌آمیز را فورا متوقف و طرح کوفی عنان را اجرا کنند.

 

بان کی مون از شورای امنیت خواست به وظایف خود عمل کند و یک اقدام دسته جمعی و فعال را بر اساس تعهدات نسبت به منشور سازمان ملل و با توجه به اوضاع سوریه صورت دهد.

 

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: زمان یک عنصر ریشه‌ای است و ملت سوریه از مدت‌ها پیش شاهد رنج و مشکلات عدیده‌ای است و باید خونریزی‌ها در این کشور متوقف شود.

 

از سوی دیگر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، مردم سوریه در واکنش به انفجار تروریستی دمشق تظاهراتی گسترده در میدان المحافظه در پایتخت این کشور برگزار کردند و شعارهایی علیه تروریست‌ها و موضع رژیم‌های عربی سر دادند.

 

در همین حال، سرلشگر هشام الاختیار، رئیس دفتر شورای امنیت ملی سوریه تحت عمل جراحی قرار گرفت و از اتاق مراقبت‌های ویژه در بیمارستان به بخش منتقل شد.

 

همچنین به گزارش خبرنگار العالم در دمشق و بر اساس اطلاعات اولیه انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی به دلیل انفجار مواد منفجره در داخل یک خودرو بوده است که بر اثر آن وزیر دفاع، معاون وزیر دفاع و دستیار معاون رئیس جمهور کشته شده و شماری دیگر از مسئولان امنیتی در این انفجار زخمی شدند.

 

خبرنگار العالم در دمشق از برقراری تدابیر شدید امنیتی، آماده باش نیروهای امنیتی و اجرای عملیات بازرسی در دمشق خبر داد و گفت: در ساعات گذشته به ویژه پس از انفجار در ساختمان سازمان امنیت ملی در دمشق، اطلاعاتی درباره جدا شدن مسئولان سوری از نظام سوریه منتشر شده که در راستای جنگ روانی است و صحت ندارد.

 

خبرنگار العالم گفت: نمای بیرونی ساختمان که هدف انفجار قرار گرفت، تقریبا تخریب شده و همه زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند همچنین احتمال می‌رود که در میان زخمی‌ها برخی از فرماندهان امنیتی حضور داشته باشند.

 

این خبرنگار که پس از انفجار به بسیاری از مناطق و خیابان‌های سوریه رفته است، ادامه داد: اوضاع در اکثر مناطق سوریه عادی است و فقط در اطراف محل انفجار نیروهای امنیتی درحالت آماده باش هستند و در دیگر مناطق شهر اوضاع عادی و آرام است اما در برخی از مناطق عملیات تعقیب گروه‌های مسلح اجرا می‌شود.

 

وی با اشاره به یکسان بودن تاکتیک روانی و نظامی حمله به این ساختمان و دیگر بمب‌گذاری‌ها در سوریه، گفت: هدف از مطرح کردن اسامی برخی از شخصیت‌ها از جمله "رامی مخلوف" که یک تاجر است و هیچ ارتباطی به نشست شورای امنیت ملی سوریه ندارد، تاثیرگذاری بر افکار عمومی و وضعیت روانی مردم است.

 

از سوی دیگر، به گفته یک مقام امنیتی در مصر درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در برابر سفارت سوریه در قاهره عصر چهارشنبه رخ داد که به زخمی شدن 14 سرباز و واژگونی دو خودرو از خودروهای وابسته به نیروهای امنیت مرکزی مصر منجر شد.

 

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام امنیتی مصر گفت که 14 تن از حمله‌کنندگان به سفارت بازداشت شدند.

 

همچنین نیروهای امنیتی مصر برای مقابله با معترضانی که تلاش برای حمله به سفارت سوریه داشتند به گاز اشک‌آور متوسل شدند.

 

ماه ژانویه نیز عده‌ای در نزدیکی سفارت سوریه در شهر قاهره تظاهرات کرده و پس از حمله به آن پرچم سفارت را پاره کردند.

 

همچنین در حادثه دیگری در سال جاری نیز عده‌ای از معترضان در شهر قاهره بخشی از سفارت سوریه را به آتش کشیدند.

 

از سوی دیگر، روزنامه اماراتی الخلیج نوشت: شورای امنیت جلسه رای‌گیری در خصوص پیش‌نویس قطعنامه غربی در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه سوریه را در پی درخواست کوفی عنان به عصر امروز (پنجشنبه) موکول کرد.

 

قرار است شورای امنیت دو پیش‌نویس قطعنامه را درباره سوریه بررسی کند که یکی از سوی روسیه در زمینه درخواست برای تمدید ماموریت هیات ناظران سازمان ملل در سوریه ارائه شده و دیگری از سوی کشورهای غربی در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نظام سوریه مطرح شده است.




نظر شما :