مرگ «عمر سلیمان» در آمریکا

۲۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۸ کد : ۱۹۰۴۳۶۶ سرخط اخبار

ژنرال «عمر سلیمان» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سابق مصر ساعاتی پیش در آمریکا درگذشت.

به گزارش صفحه عربی تابناک ، خبرگزاری رویتر نیز این خبر را اعلام کرد اما جزئیات بیشتری از این خبر را درج نکرده است. شبکه خبری العالم نیز با انتشار زیرنویسی خبر مرگ یار قدیمی «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر را تأیید کرد.

گفتنی است وی یکی از منابع اصلی اطلاعات محرمانه سه دهه دیکتاتوری رژیم سابق مصر و توطئه های این رژیم علیه کشورهای مختلف اسلامی بوده است.

عمر سلیمان کیست؟


عمر سلیمان، سیاستمدار و ژنرال مصری بود که «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ او را به سمت معاونت رئیس ‌جمهور منصوب کرد. وی همچنین از اعضای «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» بود.

وی از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ میلادی، از سوی ارتش مصر در جنگ داخلی شمال یمن شرکت داشت. او همچنین در جنگ شش روزه و جنگ یوم کیپور با ارتش اسرائیل جنگید.

او در سال ۱۹۹۱ میلادی، به عنوان رئیس سازمان ضد اطلاعات ارتش مصر انتخاب شد. در سال ۱۹۹۳ میلادی، به سمت رئیس سازمان اطلاعات مصر منصوب شد.

پیش از آغاز انقلاب مصر و در چند سال اخیر حکومت مبارک، او یکی از گزینه های اصلی جانشینی «حسنی مبارک» بود. پس از سقوط رژیم سابق مصر، قصد داشت در مصر جدید نقش ایفا کند اما با مخالفت شدید انقلابیون مواجه شد از همین رو ناگزیر از کشورش کوچ کرد.

او ابتدا به عنوان مشاور امنیتی یکی از شاهزادگان آل سعود تعیین شد اما حدود دو هفته پیش رسانه های عرب زبان از مهاجرت وی به امارات برای کمک کردن به حکومت امارات برای سرکوب معترضین خبر دادند.


( ۱ )

نظر شما :