با افزایش تنش ها در سوریه

نگرانی در حاشیه ها افزایش یافت

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۰۴۴۴۱ سرخط اخبار
سقوط بشار اسد می تواند معادلات قدرت در منطقه را بر هم بزند.موضع گیری های متفاوت حماس با ایران و حزب الله لبنان در خصوص بقای بشار اسد در قدرت باب بسیاری از گمانه زنی ها را باز کرده است.
نگرانی در حاشیه ها افزایش یافت

 دیپلماسی ایرانی: آنچه در زیر می خوانید متن مقاله ای است که در خصوص روابط تهران – دمشق منتشر شده است. مقاله نیویورک تایمز به نگرانی های ایران در مورد آینده سوریه به خصوص پس از ترور های اخیر در این کشور اشاره می کند.

اکنون حتی برخی در ایران نیز از اینکه بشار اسد در سوریه سقوط کند، ابراز نگرانی می کنند. چشم اندازی که پس از چند روز درگیری خیابانی وسیع ، غیر قابل تصور به نظر نمی رسد. سقوط اسد، آخرین و ارزشمند ترین پایگاه ایران در جهان عرب و راه ارتباطی با مدیترانه را از بین می برد. از سوی دیگر هدف همیشگی عربستان سعودی و دیگر کشور های عرب سنی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه را محقق کرده و در نهایت در اتحاد تهران – دمشق که دهه ها از عمر آن می گذرد، شکاف ایجاد می کند.

این در حالی است که حماس که از دیرباز به ایران و سوریه وابسته بود، در کنار معترضان در سوریه قرار گرفته و فریاد برکناری اسد را سر می دهد. همچنین در صورتی سرنگونی اسد، گروه حزب الله نیز یکی از اصلی ترین منابع تامین سلاح و کمک مالی را از دست می دهد و خطر درگرفتن جنگ مدنی در لبنان را تشدید می کند. البته حسن نصرالله، رهبر حزب الله همچنان بر حمایت از اسد تاکید دارد و همدردی خود با ترور 3 مقام ارشد در سوریه را ابراز کرده است.

علاوه بر این ایران نیز در حمایت خود از اسد ثابت قدم است. تهران به حمایت مالی و اقتصادی خود از اسد ادامه می دهد و این احتمال وجود دارد که برای وی کمک نظامی نیز ارسال کند. با این حال برخی در ایران نسبت به پیامد های ناشی از حمایت از اسد ابراز نگرانی می کنند. این در حالی است که حمایت تهران از اسد برای آن ریسک های را نیز به همراه داشته است. برای مثال حماس که از مدت ها پیش به کمک مالی و تجهیزاتی ایران وابسته بود، از ماه فوریه روند خروج نیرو های خود از سوریه را آغاز و به قطر نقل مکان کرد. چرا که ایران تحت فشار تحریم های غرب از نظر اقتصادی دچار مشکل شده و به طور همزمان قطر و عربستان سعودی نشان داده اند که می توانند متحدان موثر تر و با بنیه مالی بهتری باشند.

باوجود برخی نگرانی ها در تهران، برخی چهره های سیاسی و تحلیلگران نیز به آینده اسد امیدوارند. حمید رضا ترقی، کارشناس سیاست خارجی در ایران و سیاستمداری که دیدگاه هایش به دولت تهران نزدیک است ، می گوید بدون تردید دولت اسد به بقای خود ادامه می دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 


نظر شما :