درخواست وزارت خارجه روسیه از ایران

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۰۴۴۴۹ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از ایران خواست برای زیر پا گذاشتن قرارداد فروش اس-300 به ایران نزد مراجع بین المللی شکایت نکند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری "نووستی" به نقل از الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد: روسیه منکر حق ایران برای تقدیم دادخواست به دادگاه نیست، اما بدون این کار نیز می‌توان مساله مناسبات دوجانبه مسکو و تهران را حل کرد.لوکاشویچ روز جمعه اظهار کرد: البته این حق مسلم هر کشور است که به دادگاه بین‌المللی شکایت کند، اما ما معتقد بوده و هستیم که این روشی نیست که بتواند مساله را حل کند.سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت که انگیزه‌ تصمیم روسیه در این باره مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به اطلاع طرف ایرانی رسانده شده است.وی گفت: امیدوارم عقل سلیم غلبه کرده و ما این مساله را از دستور کار مناسبات دوجانبه خود خارج سازیم.
قرارداد فروش سیستم‌های "اس-300" به ایران در ماه دسامبر 2007 امضا شد و قرار بود روسیه پنج سیستم موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300" به مبلغ حدود 800 میلیون دلار را به ایران بفروشد. اما دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه در ماه سپتامبر 2010 با صدور فرمانی تحویل سیستم های "اس ـ 300"، تجهیزات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد و مدعی شد این دستور مطابق قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، مورخ 9 ژوئن سال 2010 (19 خرداد 1389) صادر شده است.
قرارداد فروش این سیستم ها به ایران با مخالفت جدی غرب روبرو بود. سیستم‌های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه‌ترین مدل سیستم "اس-300" می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.
ایران در شکایت از روسیه به دلیل نقض تعهدات ناشی از این قرارداد، دادخواستی 4 میلیارد دلاری را به دادگاه داوری بین المللی در ژنو تقدیم کرده است.اوایل هفته گذشته روزنامه روسی کامرسانت گزارش کرد که روسیه در تلاش است ایران را متقاعد سازد ایران را به صرف نظر از شکایتش متقاعد کند.این روزنامه به نقل از منابعی در سرویس همکاری نظامی و فنی فدرال روسیه گزارش داد: شکایت ایران مساله‌ای آزار دهنده است که امیدواریم از شر آن راحت شویم.این مساله در دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از ایران در نیمه ماه ژوئن مورد بحث قرار گرفت. با این حال تهران از صرف نظر از شکایتش خودداری کرد.

نظر شما :