ژاپن تحریم بیمه‌ای اروپا علیه ایران را دور زد

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۶ کد : ۱۹۰۴۴۷۲ سرخط اخبار

دو نفتکش ژاپنی نخستین محموله نفتی ایران را که قرار است با پوشش بیمه ای دولت ژاپن به این کشور ارسال شود، بارگیری کردند.

به گزارش پرس تی وی، دولت ژاپن با هدف دور زدن تحریم های نفتی اتحادیه اروپا و تداوم واردات نفت از ایران، اولین محموله نفت ایران که از پوشش بیمه ای دولت این کشور برخوردار است را با دو تانکر ژاپنی بارگیری کرد.

منابع مطلع در بخش خصوصی و دولتی ژاپن به رویترز گفتند: دولت ژاپن اوایل این هفته قراردادهایی را با دو شرکت حمل و نقل دریایی داخلی خود به منظور تامین پوشش بیمه ای برای دو سوپر تانکر این کشور که قرار است تا انتهای جولای مجموعا حدود 3 میلیون بشکه نفت از ایران به ژاپن انتقال دهند، منعقد کرده است.

پارلمان ژاپن یک ماه پیش، برای مقابله با تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران، طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن دولت این کشور موظف شد، پوشش بیمه ای به ارزش 7.6 میلیارد دلار برای تانکرهای حامل نفت ایران به ژاپن فراهم سازد.

ژاپن که در سال 2011، حدود 9 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده، به دلیل نگرانی از احتمال افزایش بهای نفت و تبعات منفی توقف واردات نفت از ایران برای اقتصاد ژاپن، علیرغم فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا حاضر به قطع خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران نشده است.

در همین حال، منابع مطلع در دولت چین روز جمعه اعلام کردند: پس از حل اختلاف شرکت پالایشگاهی سینوپک چین و شرکت ملی تانکر ایران بر سر کرایه حمل نفت ایران، چین، بزرگترین مشتری نفت ایران تمام حجم نفت توافق شده طبق قراردادهای منعقده را در ماه جولای از ایران دریافت خواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری میلادی، همزمان با تحریم نفتی، محدودیت های مالی و بانکی را علیه ایران به تصویب رسانده اند.



نظر شما :