کودتای سرنگونی مرسی خنثی شد

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۶ کد : ۱۹۰۵۶۲۱ سرخط اخبار

منابع مطلع مصری جزئیات دقیق تری از دلایل برکناری ژنرال طنطاوی رئیس سابق شورای نظامی مصر به علت توطئه وی برای رهبری کودتای 4 شهریور امسال علیه مرسی منتشر کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین و به نقل از پایگاه فلسطینی دنیا الوطن،محمد العصار سخنگوی مرسی و ژنرال سیسی وزیر جدید دفاع مصر به مکالمات ضبط شده ای از اعضای شورای نظامی با مسؤولین آمریکایی دست یافتند که اثبات می کند طنطاوی و عنان(ریس ستاد مشترک) برای یک کودتای نظامی در روز شنبه 4 شهریور ماه امسال برنامه ریزی می کرده اند.

نظر به اهمیت خبر منتشر شده، جزئیات این کودتای نافرجام تا لحظه برکناری محمد طنطاوی فهرست وار منتشر می شود:

- پس از اطلاع از مکالمات تلفنی ضبط شده به رئیس جمهور خبر داده می شود که برگزار کنندگان تظاهرات 4 و 5 شهریور ماه علیه مرسی، به همراه چند تن از فرماندهان اطلاعات نظامی و مسؤولین امنیتی سابق به یک کشور عربی سفر کرده اند تا در هتل انترکونتننتال با احمد شفیق دیدار کنند و ترتیبات بازگشت وی به مصر در تاریخ 5 شهریور و گرفتن زمام ریاست جمهوری را پس از کودتا فراهم کنند.

- سازمان امنیت ملی مصر مکالمات ضبط شده بین سرمایه داران مصری و دو تن از برگزار کنندگان تظاهرات در شهر جیزه را به مرسی تحویل داد.

- مرسی از تمامی اعضای شورای نظامی خواست به بهانه حوادث شبه جزیره سینا جلسه ای مشترک برگزار کنند.

- امکانات ضبط وپخش صوت و تصویر در سالن محل برگزاری جلسه به کار گرفته شد تا به طور کامل از جلسه فیلم برداری شود.

- پس از شروع جلسه، مرسی، طنطاوی و عنان را به طور مستقیم متهم به برنامه ریزی برای کودتا علیه رئیس جمهور کرد. طنطاوی و عنان شروع به سروصدا و انکار موضوع کردند.

- رئیس جمهور دستور ورود العصار و سیسی برای رو در رو شدن با کودتاچیان را داد. بخش هایی از مکالمات تلفنی پخش شد. طنطاوی از مرسی خواست تا پخش را متوقف کند. وی ادعا کرد این مکالمات ساختگی است.

- مرسی به گارد ریاست جمهوری و نیروهای حفاظت ریاست دستور داد تا طنطاوی و عنان را در اتاق مجاور بازداشت کنند.

- مرسی جلسه خود را با دیگر اعضای شورای نظامی ادامه داد و به آنها اطلاع داد، متمم قانون اساسی را لغو خواهد کرد و طنطاوی و عنان را برکنار خواهد کرد و از تک تک اعضا خواست تا نظر خود را بیان کنند.

- همه اعضا موافقیت خود را با اقدام مرسی اعلام کردند.

- رئیس جمهور اعلام کرد این دو نفر را به اتهام خیانت عظمی به مصر به دادگاه نظامی خواهد فرستاد.

- برخی از اعضا از مرسی خواستند تا به آنها فرصت دهد با طنطاوی و عنان صحبت کنند و وی نیز موافقت کرد.

- مرسی از مشاور حقوقی خود خواست هر چه سریع تر احکام برکناری کودتاچیان را تهیه کند تا وی آنها را امضا کند.

- اعضای شورای نظامی عذرخواهی طنطاوی را به مرسی ابلاغ کردند اما وی درخواست گفتگوی طنطاوی با خود را رد کرد.

- طنطاوی و عنان همچنان در اختیار گارد ریاست جمهوری بودند تا اینکه خبر برکناری به روزنامه رسمی ابلاغ شد و حکم سیسی برای تصدی وزارت دفاع از تلویزیون پخش شد.
- وزارت کشور و دادستانی کل به همراه دادستانی نظامی خواستار بازجویی فوری از متهمان شدند.

گفتنی است ژنرال محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع حکومت مبارک، پس از انقلاب مردم مصر زمام امور این کشور را در اختیار گرفت تا انقلاب را استحاله کند. وی از چهره های نزدیک به اسرائیل و آمریکا و یک شخصیت ضد فلسطینی به شمار می رفت. محمد مرسی رئیس جمهور مرسی هفته گذشته در اقدامی غافلگیرانه که تکمیل انقلاب مردمی نامیده شد طنطاوی را از کار برکنار کرد.

کلید واژه ها: محمد مرسی


نظر شما :