آمریکا بخشی از تحریم‌های ایران را معلق کرد

۰۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۰۵۷۹۱ سرخط اخبار

تحریم یک کشور به عنوان یکی از غیر انسانی ترین سیاستی است که مجموعه ای از کشور ها می توانند با اجماع بر موضع حتی باطل خود، علیه هر کشوری اعمال کنند و همه موازین بشر دوستانه را زیر پا بگذارند. در واقع هیچ گاه تحریم با مسائل بشردوستانه یکجا گرد هم نمی آید.

به گزارش «تابناک»، آمریکایی ها که علیه ایران تحریم های متعددی را اعمال کرده اند و در ارتباط با ایران به موازین مخالف بشر دوستی متوسل شده اند، در بیانه ای اعلام کرده اند، بخشی از تحریم های مالی علیه ایران را به مدت ۴۵ روز معلق می کنند تا انجمن های خیریه و نهادهای غیر دولتی در آمریکا، بتوانند کمک های مالی خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی برسانند.

بنابراین، هر سازمان خیریه ای که دارای مجوز فعالیت باشد، می تواند تا حداکثر سیصد هزار دلار برای کمک و بازسازی به مناطق زلزله زده بفرستد.

نهادهای خیریه ای که می خواهند بیش از سیصد هزار دلار به ایران انتقال دهند، باید مجوز جداگانه دریافت کنند.

تا پیش از تصمیم اخیر وزارت دارایی آمریکا برای تعلیق تحریم ها، نهادهای خیریه و انجمن های غیر دولتی فقط می توانستند دارو و مواد غذایی برای زلزله زدگان ایران بفرستند.

وزارت دارایی تأکید کرده است که این استثنا تنها برای انتقال کمک به زلزله زدگان است و هرگونه ارتباط مالی با نهادهای أیگر همچنان ممنوع خواهد بود.

شورای ملی ایرانیان آمریکا و ۹ نهاد ایرانی ـ آمریکایی دیگر ساعاتی پس از وقوع زلزله از دولت ایالات متحده خواسته بودند با صدور چنین معافیتی اجازه دهد، بانک های آمریکایی کمک های مالی آنها را به زلزله زدگان برسانند.

گویا، در شرایط طبیعی که همین مردم به واسطه تحریم های ظالمانه دولتی مانند آمریکا هر روز زیان بیشتری می بینند، چنین رویکردی از سوی آمریکایی ها بیشتر به ژست سیاسی شبیه است که دیگر تکراری شده است. کشوری که از روی میز بودن همه گزینه ها از جمله حمله نظامی به ایران و بمباران کشور و مردم به صورت هر روزه سخن می گوید، بعید است که با این گونه ژست ها، بتواند چهره عمومی خود را اصلاح کند.

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران تحريم ايران


نظر شما :