شوک نفتی وعده شده کجاست؟+جدول و نمودار

۰۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۹۰۶۰۳۲ سرخط اخبار

شاخص انلاین- تحریم نفتی ایران شوک بزرگی برای بازار خواهد بود. این جمله را طی یکسال گذشته بارها و بارها شنیدیم. البته این جمله همراه بود با پیش بینی های مختلف از قیمت نفت در بازار.

البته همانطور هم شد با تصویب تحریم نفتی در بهمن ماه سال گذشته و اجرایی شدن آن در تیرماه امسال نفت روند صعودی در پیش گرفت اما نه آنطور که کارشناسان و حتی مسوولان نفتی ایران روی آن حساب می کردند.

پیش بینی های تا جایی برعکس از آب در آمد که قیمت نفت در ماه خردادماه از مرز 123 دلار در اسفندماه به 96 دلار رسید.
با کاهش قیمت نفت در خردادماه امسال این استنباط ایجاد شد که شوک قیمتی بازار ناشی از تحریم نفتی ایران برطرف شده اما در همان زمان نیز برخی از کارشناسان علت کاهش قیمت تا 95 دلار در هر بشکه را ناشی از تلاش کشورهای نفتی چون عربستان برای جبران کمبود نفت ایرانی در بازار دانستند و نکته مهمتر آنکه تمام کارشناسان این روند نزولی را موقتی اعلام کردند.
امروز 7 ماه از روزی که اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم کرد می گذرد و اگرچه درآمد نفتی ایران نزول کرد و شاید در پایان سال با کسری بودجه مواجه شویم اما نکته روشن آن تحلیل این روزهای کارشناسان نفتی از اوضاع و احوال نفت ایرانی است.
شش ماه زمانی نیست که طولانی بگذرد اما با توجه به شرایط فعلی و دشواری های فروش نفت شاید گذراندن آن مشکل تر از آنچیزی باشد که تصور کنیم. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند اگر ایران بتواند 6 ماه دیگر دوام بیاورد برنده بازی است که آمریکا آغازگر آن بود.

 

نفت


دلایل کارشناسان روشن است. اول اینکه عربستان قطعا توان حفظ تولید تا مرز 10 میلیون بشکه در روز را تا 6 ماه دیگر نخواهد داشت و ناچار است بالاخره تولید خود را تا 8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا شاید میادین خود را حفظ کند.
ضمن آنکه در خصوص دیگر کشورها باید اشاره ای به سرمایه گذاری صورت رفته بر میادین نفتی دنیا اشاره و تاکید کنیم که با توجه به کاهش سرمایه گذاری صورت گرفته برروی میادین نفتی به نظر نمی رسد دیگر کشورها بتوانند به طورمستمر جایگزین نفت ایرانی شوند.
ضمن آنکه در حال حاضر خبر می رسد آمریکا ناچار با باز کردن ذخایر استراتژیک خود شده تا شاید بتواند تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار را حفظ کند. که این امر خبری خوشحال کننده برای ایران است. چراکه باز شدن ذخایر استراتژیک آمریکا به طور موقت خواهد بود و در اینصورت باید شاهد سیر صعودی قیمت نفت در بازاربود.

 

نفت


درچنین شرایطی آمریکا و اروپا چاره ای نخواهند داشت جزء تعامل با ایران چراکه در صورت ادامه روند صعوی قیمت نفت که از حدود یکماه پیش مجددا آغاز شده بنزین به شدت گران خواهد شد و این به معنای افزایش ناآرامی ها در این کشورها که این امر برای اوباما رئیس جمهوری که امسال باز هم به دنبال جذب رضایت مردم است تا شاید باز هم در کاخ سفید بماند بسیار نگران کننده خواهد بود.
در حال حاضر نیز قیمت نفت در مرز 110 دلار باقی مانده و پیش بینی می شود روند صعودی آن ادامه پیدا کند. بنابراین شوک بازار نفت در پیش است.

کلید واژه ها: قیمت نفت


نظر شما :