دعوت لیبرمن از محمد مرسی

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۹۰۶۱۱۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از محمد مرسی رییس جمهور مصر خواست تا برای بررسی معاهده های بین المللی مصر از جمله پیمان "کمپ دیوید" به سرزمین های اشغالی سفر کند.

به گزارش خبرگزاری آنا، اویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای سفر به سرزمین های اشغالی دعوت کرد.

لیبرمن تاکید کرد که عملیات نظامی اخیر مصر در شبه جزیره سینا هیچ هدف خارجی ندارد و نباید نگرانی در این باره وجود داشته باشد.

لیبرمن که در حاشیه کنفرانسی برای قضات در تل آویو سخن می گفت، در پایان سخنان خود دعوت خود را از محمد مرسی برای سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مسئولان اسرائیلی تکرار کرد.

در حال حاضر مرسی در چین به سر می برد و قرار است که برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد روز پنجشنبه وارد تهران شود. مرسی قرار است که در اجلاس تهران سخنرانی هم داشته باشد.

روابط قاهره و تل آویو اگر چه در دوران حکومت حسنی مبارک بسیار نزدیک و دوستانه بود اما با وقوع انقلاب اسلامی در این کشور کهن، مردم مصر با حمله به سفارت اسرائیل در قاهره، سفیر این کشور را اخراج و سفارتخانه را بستند.

تل آویو و قاهره در موضوع کشته شدن تعدادی از سربازان ارتش مصر در صحرای سینا نیز دچار اختلاف هستند چرا که براساس قرارداد "کمپ دیوید"، صحرای سینا در اختیار اسرائیل است.

کارشناسان مصری معتقدند که محمد مرسی باید لغو قرارداد منعقد شده بین مبارک و اسرائیل را که براساس آن خاک مصر -صحرای سینا- به اسرائیل داده شده است، را لغو کند، قراردادی که لیبرمن خواستار گفت وگوی مستقیم با مرسی در مورد آن است.

مقامات اسرائیل پیش از این از محمد مرسی خواسته بودند که برای شرکت اجلاس غیرمتعهدها به تهران نرود اما وی بدون اعتنا به درخواست های لیبرمن و دیگر مقامات صهیونیست، صبح فردا وارد تهران می شود.

کارشناسان سیاسی می گویند که درگیری لفظی مصر و اسرائیل در مورد صحرای سینا و موضوع سفر مرسی به تهران، تنش را در روابط قاهره و تل آویو بالا برده است.

کلید واژه ها: محمد مرسی


نظر شما :