بیست و یکمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

مصر بی ثبات است ولی جنگ نمی شود

۱۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۰۶۲۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
در مصر یک بی‌ثباتی وجود دارد اما پیش‌بینی نمی‌شود که این مساله به یک جنگ داخلی یا مشکلاتی از این دست منتهی شود.
مصر بی ثبات است ولی جنگ نمی شود

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا بیست و یکمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

با مسئول پرونده لبنان و سوریه و اردن و مصر در کاخ سفید که همچنان بر روی این پرونده ها کار می کند و به طور جدی آن چه در این کشورها می گذرد را پیگیری می کند و تلاش دارد که همه چیز را زیر نظر داشته باشد، دیدار کردم. صحبتمان را در ابتدا از مصر آغاز کردم، گفت: «شورای عالی نیروهای مسلح مصر تلاش می کند که بر کشور حکم رانی کند (Scaf) و اخوان المسلمین نیز تلاش دارد در برابر آنها بایستد. هر کدام تلاش می کند که در برابر دیگری مانور سیاسی انجام دهد. هر یک می خواهد دیگری را به بازی بگیرد با این هدف که در مقابل آن به پیروزی برسد و آن را شکست دهد. شورای عالی نظامی در حال حاضر کمی ضعیف شده است. اما همچنان تلاش می کند که امتیازات خود را حفظ کند. هم زمان می خواهد التزاماتی که به آنها پایبند است را نیز اجرا کند و به وعده هایی که در داخل و خارج داده است، عمل کند. انتخابات مجلس قانون گذاری و انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شدند و به زودی نیز کمیته بازنویسی قانون اساسی تشکیل خواهد شد. در ابتدا این کمیته تشکیل شد اما همان طور که می دانی سپس منحل شد. امور به طور کلی پیش می روند. در مصر یک بی ثباتی وجود دارد اما پیش بینی نمی شود که این مساله به یک جنگ داخلی یا مشکلاتی از این دست منتهی شود.»

وی سپس گفت: «مشکلی میان مصری های مسلمان و مصری های قبطی یا مسیحی نمی بینم. منظور من از مسلمانان مصری سلفی ها است. مشکل مصر بیش از آن که مشکل طایفه ای یا مذهبی باشد مشکل گروه ها و جماعت های سیاسی است. در قانون اساسی که به زودی وضع خواهد شد دین اسلام مصدر اصلی قانون گذاری یا یکی از مصدرهای اصلی در این زمینه خواهد بود. اما بعید می دانم که تنها مصدر قانون گذاری در کشور شود. اصراری از سوی مجلس نمایندگان که اکثریت آن را اسلام گرایان تشکیل می دهند (یعنی اخوانی ها به همراه سلفی ها) وجود دارد که مصر یک کشور مدنی دموکراتیک باشد. اخوانی ها سیاستمدارانی فعال و کارکشته هستند که عموما از خبرگی لازم در امور سیاسی برخوردارند و بسیار پخته عمل می کنند.» 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :