سخنگوی رئیس جمهور مصر

مرسی به ازسرگیری روابط با ایران اشاره نکرد

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۰۶۳۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
یاسر علی؛ سخنگوی مرسی با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی خاطرنشان کرد، رئیس جمهور مصر در سفر هفته گذشته به ایران اشاره ای به احیای روابط با تهران نکرده است.
مرسی به ازسرگیری روابط با ایران اشاره نکرد

دیپلماسی ایرانی: حضور چند ساعته محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در ایران هر چند کوتاه اما با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود که هنوز هم حاشیه هایی را به دنبال دارد. روز شنبه، وزارت امور خارجه بحرین به ترجمه نام بحرین به جای سوریه در سخنرانی مرسی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اعتراض کرد و اکنون، سخگوی مرسی می گوید وی در تهران بحث احیای روابط را مطرح نکرده است.

یاسر علی؛ سخنگوی مرسی با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی خاطرنشان کرد، رئیس جمهور مصر در سفر هفته گذشته به ایران اشاره ای به احیای روابط با تهران نکرده است. روزنامه دولتی الاهرام به نقل از وی گزارش داد: ملاقات انجام شده بین مرسی و رئیس جمهور ایران شامل رایزنی در خصوص تقویت روابط و گشایش سفارتخانه در دو کشور نبود.

حضور مرسی در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها در تهران که پنجشنبه گذشته انجام شد، نخستین سفر رئیس جمهور مصر به ایران پس از انقلاب اسلامی و حمایت قاهره از پیمان صلح با اسرائیل به شمار می رود. از آن پس سفارتخانه های دو طرف در کشور مقابل تعطیل شد و دفاتر حافظ منافع مسئول رسیدگی به امور شدند.

سخنگوی مرسی تاکید دارد که رئیس جمهور مصر در جریان ملاقات با محمود احمدی نژاد به احیای روابط اشاره نکرده بلکه در مورد مسائل مشترک مانند مسائل منطقه ای گفت و گو کرده است.

این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران به شبکه خبری العالم گفته بود احمدی نژاد و مرسی در خصوص بحران سوریه و روابط دیپلماتیک تهران و قاهره گفت و گو کرده اند. البته پس از سقوط حسنی مبارک در مصر در سال 2011، تهران تا کنون نسبت به از سرگیری روابط با قاهره ابراز تمایل کرده ، اما تا کنون مصر از این پیشنهاد به طور جدی استقبال نکرده است.

مرسی برخاسته از اخوان المسلمین در روزهای نخست روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهور مصر اعلام کرده به دنبال روابط خوب با کشورهای خاورمیانه شامل ایران است. اما با توجه به حساسیت های کشور های عربی در منطقه، حرکت وی به سوی ایران با ملاحظه کاری هایی همراه است. با این حال افزایش درگیری ها در سوریه این فرصت را در اختیار مرسی قرار داد تا از تهران برای حضور در گروه تماس با مشارکت کشور هایی مانند ترکیه، عربستان و مصر، به منظور حل بحران سوریه دعوت کند.

علی یاسر خاطرنشان کرده است که مرسی در ملاقات با همتای ایرانی خود متذکر شده است که افکار عمومی اعراب،  حمایت از حکومت سوریه را نمی پذیرد. وی پیش از این نیز درخواست کناره گیری اسد از قدرت را مطرح کرده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: مرسی مصر سوریه رئیس جمهور مصر احیای روابط تهران قاهره اجلاس غیر متعهد ها سخنگوی مرسی


نظر شما :