اولین مقام خارجی که محرم تاسیسات هسته‌ای ایران شد+تصاویر

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۰۶۴۰۱ سرخط اخبار

عصر ایران - شاید برای کمتر کسی قابل تصور بود که رییس جمهور کشوری که کمترین نقش و حضور را در عرصه سیاست بین الملل دارد ، محرم اسرار هسته ای ایران شود و نخستین مقام رسمی خارجی سطح یک ، لقب گیرد که از تاسیسات حساس غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز بازدید کند ، اما این عنوان نصیب رییس جمهوری مغولستان شد.

" تساخیاگین البگ دورج " رییس جمهور مغولستان که برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد به کشورمان سفر کرده است روز گذشته به عنوان نخستین مقام خارجی سطح یک این اجازه را یافت تا از  تاسیسات هسته ای نطنز بازدید کند.
 
وی پیش از بازدید از اصفهان بازدیدی از گنبد سلطانیه در شهر زنجان داشت که یکی از نمادهای باقی مانده از حضور مغول ها در ایران است.

حمله چنگیز خان مغول به ایران قریب به هشت قرن پیش ، سرآغاز آشنایی دو ملت ایران و مغولستان بود  و مغول ها تنها ملتی در روی زمین اند که موفق شدند با شیوه کشور گشایی بزرگ ترین امپراتوری را (از نظر گستردگی وسعت) در تاریخ بشر تشکیل دهند اما به دلیل فقدان تمدن ، امپراتوری بزرگ مغول ها در هر منطقه ای از جهان به رنگ و بوی تمدن کشور تحت اشغال در آمد و در نهایت آنچه از امپراتوری بزرگ مغولستان بر جای ماند همین سرزمینی است که امروز آن را با نام مغولستان می شناسیم.

و حالا رییس جمهوری این سرزمین به عنوان " نخستین مقام رسمی سطح اول یک کشور خارجی " پا در  حساس ترین تاسیسات هسته ای ایران گذاشته که در دهه گذشته کانون توجهات جهانی بوده است.

مغولستان که نوزدهمین کشور جهان از نظر پهانوری است ، کمتر از 3 میلیون جمعیت دارد و کم تراکم ترین کشور جهان از نظر جمعیت به شمار می شود. این کشور تنها با روسیه و چین مرز مشترک دارد و پس از قزاقستان دومین کشور بزرگ جهان است که محصور در خشکی است .

مغولستان در سال های گذشته تلاش دارد با حضور فعال تر از سیاست و اقتصاد جهانی ، از انزوای تاریخی بیرون بیاید و با گسترش روابط با کشورهای دنیا و جذب سرمایه گذاری های خارجی ، سیاست های توسعه ای خود را سرعت بخشد.

 

رئیس جمهور مغولستان در سفر به ایران ، از زنجان و اصفهان هم بازدید کرد:










کلید واژه ها: مغولستان


( ۲ )

نظر شما :