باوجود تاکید مسکو بر تسلیحاتی نبودن برنامه های هسته ای تهران

یک شرکت روس از بازار کشتیرانی ایران خارج شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۰۶۴۶۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
یک شرکت روسی اخیرا صدور استاندارد های محیطی و امنیتی را برای گرو های کشتی رانی بزرگ ایران متوقف کرده است.
یک شرکت روس از بازار کشتیرانی ایران خارج شد

دیپلماسی ایرانی: معاون وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، مدرکی دال بر تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای ایران در دست نیست. هرچند مقامات روسیه پیش از این نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند اما تحلیلگران می گویند اظهارات اخیر ریباکف نشان دهنده نگرانی مسکو از احتمال اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران است.

مقامات در تل آویو در هفته های اخیر بر شدت لفاظی های خود علیه ایران و احتمال استفاده از گزینه نظامی افزوده اند . بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر اسرائیل، موضع بین المللی علیه برنامه های هسته ای ایران را ناکارآمد توصیف کرده و ادعا می کند باید خطوط قرمزی برای ایران تعیین شود. از سوی دیگر برخی رسانه ها از احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل ، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر می دهند.

روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت و یکی از طرف های مذاکرات هسته ای با ایران که روابط تجاری نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، مخالف حمله به تاسیسات هسته ای ایران است که خود در احداث آن نقش داشته است. با این حال باوجود اینکه کرملین به طور ظاهری مخالف تشدید تحریم ها علیه ایران است، همواره به قطعنامه های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی رای مثبت داده است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از ریباکف، مرد منتخب روسیه برای دیپلماسی در قبال برنامه های هسته ای ایران، گزارش داد: ما مانند قبل نشانه ای مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه های هسته ای ایران مشاهده نمی کنیم. این در حالی است که مواد هسته ای در ایران تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارند و این مواد به مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح تغییر نکرده اند. موضوعی که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید می کند.

همسویی با تحریم ها

این در حالی است که یک شرکت روسی اخیرا صدور استاندارد های محیطی و امنیتی را برای گرو های کشتی رانی بزرگ ایران متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد: شرکت دریایی ثبت کشتیرانی در سن پترزبورگ در بین 13 انجمن طبقه بندی بخش کشتیرانی در جهان قرار دارد اما با توجه به فشار های آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه ایران، این شرکت نیز روابط خود را با ایران قطع کرده است. گزارش ها حاکی از آن است که گروه اتحاد علیه ایران هسته ای در آمریکا که تعدادی از سفرای سابق ایالات متحده آن را تشکیل داده اند، برای قطع همکاری دیگر شرکت های خارجی با بخش کشتیرانی ایران فعالیت می کند.

قطع روابط این شرکت روسی با ایران تحت تاثیر فشار آمریکا در صورتی انجام می شود که روسیه آخرین دور تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرد در صورتی که این تحریم ها شرکت های روسی را نیز هدف قرار دهند، روی روابط مسکو با واشینگتن تاثیر می گذارد. اما در شرایطی که مقامات وزارت خارجه روسیه اعلام کرده اند برنامه های هسته ای ایران تسلیحاتی نیست، از تحریم هایی که آمریکا به بهانه تهدید آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران علیه این کشور اعمال می کند، پیروی می کنند.

کارشناسان امور کشتیرانی بر این باورند که تهران می تواند تحریم های اعمالی علیه بخش کشتیرانی را دور بزند اما با گسترش دامنه این تحریم ها ، دور زدن آنها نیز دشوار تر و پرهزینه تر خواهد شد.

گفتنی است اخیرا انجمن های طبقه بندی کشتیرانی از کشور های آلمان، فرانسه و انگلیس نیز با توجه به تحریم ها بازار ایران را ترک کرده اند. البته یکی از این نوع انجمن ها در کره جنوبی که در فهرست 13 شرکت برتر جهانی قرار دارد همچنان به روابط خود با کشتیرانی ایران و صدور استاندارد ها ادامه می دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

کلید واژه ها: تحریم کشتیرانی آمریکا روسیه برنامه های هسته ای


نظر شما :