چرا کانادا روابط خود با ایران را قطع کرد؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۹ کد : ۱۹۰۶۵۱۷ سرخط اخبار

بالاخره اقدامی را که مدت ها پیش دولت ایران باید در قبال کانادا انجام می داد و انجام نداد ، را دولت کانادا انجام داد . دولت این کشور اعلام کرده است که روابطش را با ایران قطع ، سفارتش را تهران تعطیل و دیپلمات های ایرانی را از این کشور اخراج خواهد کرد. با این وجود گلوب اند میل ، هنوز نتوانسته است دلیل این اقدام را در چنین زمانی از مقامات وزارت خارجه کانادا بپرسد.

به گزارش «تابناک» ، اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر «هارپر» و وزیر خارجه این کشور، نقل محافل بین المللی است . اقدام این کشور در مسدود کردن حساب های شهروندان ایرانی و... مدت هاست که به صورت رسمی این کشور را در قالب خصمانه ای با ایران قرار داده است . اما دولت ایران بنا بر هر ملاحظه ای با اظهارات خصمانه دولت محافظه کار کانادا با مماشات رفتار کرده و کار را به جایی رساندند که حالا دولت این کشور از اخراج دیپلمات های ایران سخن می گوید.

بر اساس این گزارش ، اتفاقا دلایلی که کانادایی ها برای این تصمیم بیان کنند ، بیش از پیش بر تبلیغاتی بودن این تصمیم تاکید می کند . مقامات کانادایی گفته اند که به دلیل امنیت کارکنان سفارت! ، حمایت ایران از سوریه و مخالفت ایران با اسرائیل چنین تصمیمی گرفته اند .

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه کانادا همه روابط دیپلماتیک دو کشور قطع می شود. همه دیپلمات های کانادایی از ایران خارج شده اند و دیپلمات های ایران هم پنج روز فرصت داده شده که کانادا را ترک کنند.

وزارت خارجه کانادا مساله هسته ای ایران و عمل نکردن ایران به قطعنامه های شورای امنیت را از دیگر دلایل این تصمیم خود در قبال ایران اعلام کرده است . اما نه این دلایل و نه حمایت ایران از دولت سوریه و یا مخالفتش با رژیم صهیونیستی دلایلی عقلایی برای این قطع رابطه نیست .

شاید برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران عدم تعهد در ایران و شکست برنامه انزوای ایران ، باعث شده است که دولت کانادا به عنوان پیش قدم در واکنش به این موفقیت ایران اقدام کند . نگاهی به تنش های سه ماه اخیر ایران و کانادا نشان می دهد دولت این کشور از یک سو به دنبال انجام اقدامات ضد ایرانی است و از سویی دیگر به دنبال بهانه جویی علیه ایران است .

کلید واژه ها: کانادا


( ۳ )

نظر شما :