واکنش طالبانی به حکم دادگاه الهاشمی

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۰۰:۲۳ کد : ۱۹۰۶۶۶۲ سرخط اخبار

رئیس جمهور عراق روز دوشنبه در اظهاراتی محکومیت مرگ طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور این کشور را زمینه ساز شکاف در وحدت ملی توصیف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بغداد،ˈجلال طالبانیˈ گفت: مایه تاسف است که چنین تصمیمی در چنین برهه حساس صادر می شود و معتقدم که این موضوع به وحدت ملی در کشورمان آسیب های جدی واردخواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی پیش بینی کرده اند که تصمیم دادگاه جنایی عراق مبنی بر محکومیت مرگ طارق الهاشمی، زمینه خشونت هایی را در این کشور فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق گفت:الهاشمی بطور رسمی معاون ریاست جمهوری است و این موضوع می تواند تمام تلاش های چندسال گذشته برای رسیدن به وحدت ملی را با آسیب های جدی روبرو کند.

رئیس جمهور عراق درماه های گذشته تلاش کرده است با برگزاری کنفرانسی به اختلاف ها میان احزاب سیاسی در این کشور پایان دهد اما تاکنون تلاش های او با شکست مواجه شده است.

دادگاه جنائی مرکزی عراق روز گذشته (یکشنبه) طارق الهاشمی را در ارتباط با اتهام های جنائی بطور غیابی به اعدام محکوم کرد.

این دادگاه رییس دفتر الهاشمی و داماد وی را نیز به اعدام محکوم کرد.

شورای عالی قضائی عراق طارق الهاشمی را که به ترکیه فرار کرده است به صورت غیابی به اتهام سه جنایات قتل محکوم کرد.

الهاشمی چند ماه پیش برای اقامت در ترکیه به آن کشور گریخت و برغم صدور حکم بازداشت وی در دسامبر گذشته ترکیه از تحویل دادن الهاشمی به عراق خودداری کرد.

همزمان با انتشارخبرحکم اعدام الهاشمی،چندین انفجار قوی برخی شهرهای عراق را لرزاند که بر اثر آن دهها نفر جان خود را از دست دادند.

پلیس بین الملل (اینترپول) نیز حکم بازداشت بین المللی الهاشمی را صادر کرده است.

کلید واژه ها: طارق الهاشمی


نظر شما :