واکنش ایران به تصویب قطعنامه شورای حکام

۲۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۰۶۸۲۴ سرخط اخبار

گروه سیاسی اعتماد| شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه پنجشنبه قطعنامه یی را درباره فعالیت های هسته یی ایران به تصویب رساند. این قطعنامه با رای منفی کوبا و رای ممتنع سه کشور شامل مصر در حالی به تصویب رسید که آفریقای جنوبی برای تعدیل متن آن تلاش کرده بود. رویترز گزارش داد این قطعنامه از ایران به دلیل آنچه آن را بی توجهی به درخواست تعلیق غنی سازی اورانیوم و رفع نگرانی ها درباره برنامه های هسته یی اش خوانده، انتقاد کرده است.

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام علیه ایران تاکید کرد این قطعنامه وضعیت را پیچیده تر و سیاسی تر می کند.

سلطانیه که پس از نشست شورای حکام با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: این قطعنامه هیچ کمکی به حل مساله نمی کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به برخی کشورهای غربی گفت باید از گذشته درس بگیرند.

سلطانیه یادآور شد: هر زمان که قطعنامه یی در شورای امنیت یا شورای حکام تصویب شده غیرسازنده بوده است.

در حالی که یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه نشست شورای حکام در روز دوشنبه از ایران خواسته بود زمینه دسترسی فوری به سایت پارچین در جنوب شرق تهران را فراهم کند.

سلطانیه در پاسخ به سوالی درباره بازرسی آژانس از سایت نظامی پارچین یادآور شد: آژانس دو بار در سال های 2004 و 2005 از پارچین بازدید کرد و معاون سابق مدیرکل اظهار داشت پارچین بخشی از تاریخ است.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس افزود: طی گفت وگوهای فوریه 2012 در تهران، ما پیشنهاد کردیم برای انجام ماموریت با انعقاد مدالیته تا مارس 2012 و اجرای آن از جمله با شامل کردن بازدید از سایت پارچین، گفت وگوها را تشدید کنیم، اما پس از گفت وگوها و ترتیبات آرام در تهران، با بیانیه مطبوعاتی آژانس حتی قبل از آنکه تیم به وین بازگردد موضوع سیاسی شد و فضا به مخاطره افتاد.

سلطانیه تاکید کرد: اگر موضوع این گونه نشده بود، هفته بعد از آن، تیم آژانس می توانست از سایت پارچین بازدید کند.

سفیر ایران در آژانس گفت: هشدار می دهم که در پرداختن به موضوعاتی که به امنیت ملی ایران مربوط می شود باید دقت داشت و نباید سیاسی کاری کرد.

سلطانیه در پاسخ به سوال دیگری درباره ادامه همکاری ایران با آژانس و همچنین ادامه گفت وگوهای ایران و گروه 1+5 گفت: ما بدون آنکه درباره امنیت ملی خودمان مصالحه کنیم، آماده ایم که با آژانس همکاری کرده و کار را برای نهایی سازی سریع تسهیل کنیم، مشروط بر اینکه متقاعد شویم که تلاش ها با هدف بستن پرونده ایران صورت می گیرد و به دنبال یک فرآیند بی پایان نیست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات خود مطابق با ان پی تی متعهد است، افزود: ایران هرگز بر سر حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی شامل غنی سازی برای اهداف صلح آمیز تحت پادمان جامع آژانس سازش نمی کند.

سلطانیه تصریح کرد: ما مصمم هستیم با حسن نیت و عزم سیاسی مذاکرات را با گروه 1+5 ادامه دهیم.

سفیر ایران در آژانس در پاسخ به سوالی درباره بیانیه جنبش عدم تعهد نیز یادآور شد به عنوان رییس شاخه وین، «نم» روز پنجشنبه بیانیه این جنبش در حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته یی ایران را در شورای حکام قرائت کرده است.

موضع آمانو

این در حالی است که آمانو پس از تصویب قطعنامه شورای حکام ابراز داشت ایران باید این پیام را درک کند که اقدامات بیشتری برای رفع نگرانی های بین المللی درباره اهداف هسته یی اش به عمل آورد. وی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرد ایران با درک واضح این پیام به تعامل با آژانس بپردازد. مدیرکل آژانس ادامه داد: هدف ما برای ایران همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است که می تواند به نفع این کشور باشد. این دیپلمات 65ساله ژاپنی که از سال 2009 سمت مدیرکلی آژانس را بر عهده گرفته و قصد دارد برای چهار سال دیگر نیز در آژانس باقی بماند درباره مذاکره با ایران تصریح کرد: من نمی خواهم ضرب الاجلی برای ایران تعیین کنم و نمی خواهم بگویم همه اقدامات لازم را انجام داده ام. وی همچنین خاطرنشان کرد: مذاکره برای مذاکره هدف ما نیست و من نمی خواهم حول چرخه یی که تنها محدود به بحث و گفت وگو با ایران است، بچرخم چراکه ما باید به نتایج جامعی دست یابیم. وی در ادامه یادآور شد آژانس و شخص وی به مذاکره با ایران متعهد هستند و راه حل مساله هسته یی ایران نیز از طریق گفت وگو است. آمانو همچنین اتهام وارده از سوی ایران را که وی دست آموز غرب است، رد کرد. مدیرکل آژانس گفت: من با تمام کشور های عضو روابط نزدیکی دارم و ایالات متحده نیز یکی از اعضای مهم به شمار می رود. از سوی دیگر ایران نیز عضو مهمی است اما به تعهدات خود به طور کامل عمل نمی کند و من می خواهم دیدگاه های خود را به روشنی بیان کند. آمانو همچنین مدعی شد سختگیری های وی مبتنی بر واقعیت هاست.

تلاش برای تعدیل قطعنامه

قطعنامه شورای حکام در حالی روز پنجشنبه به تصویب رسید که روز چهارشنبه توسط نمایندگان امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان آماده و ساعت 10 صبح پنجشنبه به وقت محلی در وین بین 35 عضو شورای حکام توزیع شد. اما نماینده آفریقای جنوبی با مشاهده متن پیش نویس قطعنامه درخواست تعدیل لحن بخش هایی از آن را مطرح کرد و به این ترتیب استراحتی سه ساعته در نشست شورای حکام اعلام شد تا طرفین درباره متن قطعنامه توافق کنند.

به گفته دیپلمات ها، آفریقای جنوبی با ارائه اصلاحیه یی که به گفته برخی دیپلمات های غربی می توانست زبان این قطعنامه را در قبال ایران تضعیف کند این نشست را دچار سردرگمی و آشفتگی کرد، اما در طول یک نشست سه ساعته به مصالحه یی دست یافتند که امریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان را راضی کرد.

پیشنهاد آفریقای جنوبی مطابق با موضع برخی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) بود که برنامه هسته یی ایران را تهدیدآمیز نمی دانند.

اصلاحیه پیشنهادی آفریقای جنوبی درباره بخشی از متن قطعنامه بود که از ایران می خواهد یک توافقنامه چارچوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را که هنوز مورد توافق قرار نگرفته است و چگونگی تحقیقات آژانس درباره مطالعات ادعایی را مشخص می کند، بلافاصله به اجرا بگذارد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری هند، کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت اوباما بارها تاکید کرده است که زمان و فضا برای به دست آوردن یک راه حل دیپلماتیک برای این موضوع از طریق تحریم ها و ابزارهای دیگر و نیز دیپلماسی وجود دارد.

او گفت اوباما تاکید دارد که پنجره فرصت ها برای حل دیپلماتیک این موضوع تا ابد باز نخواهد ماند.

لازم به ذکر است که موارد ذیل در خصوص قطعنامه شورای حکام مطرح شده است:

1- این قطعنامه فاقد هرگونه ارزش عملی و اجرایی است چرا که شورای حکام اکنون اختیارات اجرایی ندارد.

2- این قطعنامه عملا چیزی جز یک بیانیه نیست و توصیه ویژه یی ندارد.

3- این قطعنامه محصول سرخوردگی امریکا در اثر اجلاس جنبش عدم تعهد است.

4- این قطعنامه در واقع به معنای مرزبندی جدی برخی کشورهای غربی با اکثریت کشورهای جهان است که در قالب عدم تعهد مواضع شفاف خود را درباره فعالیت های هسته یی ایران بیان کرده اند.

5- این قطعنامه صرفا نوعی عملیات روانی است که برای تشدید وضعیت در فضای رسانه یی ایجاد شده است و اقدام دیپلماتیک موثری نیست.

6- این قطعنامه با رویکرد اعلامی 1+5 مبنی بر مذاکرات جدی با ایران در تناقض قرار دارد.

7- این قطعنامه توسط چند کشور غربی تهیه شده و در شورای حکام نیز اجماعی نیست (واکنشی است به بیانیه 120 کشور جهان در حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته یی جمهوری اسلامی ایران).


نظر شما :