در مناظره «اوباما» و «رامنی»چه گذشت؟

۱۳ مهر ۱۳۹۱ | ۲۳:۴۸ کد : ۱۹۰۷۵۸۳ سرخط اخبار
مناظره رئیس جمهوری آمریکا و رقیب جمهوری خواه وی در ایالت «کلرادو» در حالی برگزار شد که دو طرف بیشتر به انتقاد از یکدیگر پرداختند و طرح روشنی از برنامه های خود در راستای اصلاح برنامه خدمات درمانی ارائه ندادند.
 
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، نخستین مناظره انتخاباتی «باراک اوباما» از حزب دموکرات و «میت رامنی» از حزب جمهوری خواه آمریکا در دانشگاه شهر «دنور» ایالت «کلرادو» برگزار شد.
 
اوباما و رامنی در این مناظره موافقت کردند که نظام خدمات درمانی 2.8 تریلیون دلاری آمریکا با شکست روبرو شده است اما هیچ کدام از آنها به طرفدارانشان که در این مناظره شرکت داشتند، یک ایده درست از چگونگی اصلاح این نظام ارائه نکرد.
 
بر اساس این گزارش، اظهار نظرات آنها درباره مراقبت های پزشکی و خدمات درمانی به طور کلی بیش از یک چهارم از زمان این مناظره انتخاباتی را به خود اختصاص داد و فرصتی را برای هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا به وجود آورد تا سیاست های خود برای مخاطبانشان را که بیش از 50 میلیون نفر تخمین زده شده بودند، توضیح دهند.
 
رویترز ادامه داد که خدمات درمانی، یکی از موضوعات اصلی و مهم انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا است که قرار است 6 نوامبر برگزار شود. نظام خدمات درمانی آمریکا یکی از گرانقیمت ترین نظام های خدمات درمانی در سراسر جهان است.
 
دکتر «آرتور کلرمن» کارشناس سیاست بهداشت و درمان در موسسه «راند» اعلام کرد: بعید می دانم آنهایی که این مناظره را دنبال می کنند توانسته باشند یک ایده روشنی از آنچه که هریک از دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می خواهند انجام دهند و استنباط سیاست های آنها به دست آورند.
 
بر اساس این گزارش، رامنی و اوباما از روی دلسوزی درباره مردمی صحبت کردند که بضاعت بیمه درمان یا مراقبت های لازم برای خود و خانواده هایشان را ندارند اما رامنی ایده جدیدی در خصوص برنامه اصلاحاتی در این رابطه ارائه نداد و در عوض از قانون خدمات درمانی اوباما انتقاد کرد.
 
رامنی در اظهارات خود یک ادعا را مجدداً تکرار کرد و گفت که رئیس جمهور آمریکا 716 میلیارد دلار از برنامه مراقبت های پزشکی افراد میانسال و معلول و از کارافتاده را کاهش خواهد داد.
 
گزارش های رسیده از این مناظره حاکی از آن است که محور مناظره، موضوعاتی چون سیاست های مالیاتی و اجتماعی، بدهی های دولتی و اصلاح نظام بیمه درمانی در آمریکا بود.
 
اوباما در این مناظره تأکید کرد که برنامه مالیاتی رامنی، کسری بودجه کشور را 5 میلیارد دلار افزایش می دهد و نامزد جمهوری خواه آمریکا در پاسخ به این انتقاد اوباما تأکید کرد: با سیاست های اقتصادی رئیس جمهوری فعلی، طبقه متوسط جامعه آمریکا به خاک سپرده شد و آسیب دید، این طبقه تحت فشار بود. شهروندان آمریکا با درآمد متوسط، شاهد کاهش درآمدشان تا حدود 4 هزار و 300 دلار بوده اند. این خود نوعی مالیات گیری از شهروندان است که من آن را مالیات نظام اقتصاد می دانم. این وضع باعث فشار زیادی بر شهروندان شد. در عین حال قیمت بنزین در دوران ریاست جمهوری اوباما دو برابر شد، بهای برق و قیمت مواد غذایی افزایش داشت و هزینه های مراقبت های بهداشتی تا دو هزار و 500 دلار برای هر خانوار بیشتر شد. خانواده هایی با درآمد متوسط زیر این فشار له می شوند.»
 
باراک اوباما در پاسخ به رامنی اینگونه ادامه داد: «چهار سال پیش، زمانیکه در مرحله مناظره انتخاباتی بودم، گفتم که می خواهم مالیات خانواده های طبقه متوسط را کاهش بدهم و این دقیقاً همان کاری است که انجام دادم. دولت، مالیات را برای خانواده های طبقه متوسط حدود 3 هزار و 600 دلار کاهش داد. آقای فرماندار! اما اگر بخواهیم طبق وعده های شما مالیات را کاهش بدهیم، نمی توانیم به اندازه کافی راه هایی پیدا کنیم که فقط شهروندان پردرآمد مشمول مالیات بیشتر شوند تا بشود مانع کسری بودجه کشور شد یا از فشار بر طبقه متوسط جلوگیری کرد. با یک حساب و کتاب این موضوع مشخص می شود.»
 
این گزارش می افزاید که رامنی همچنین از ارائه پاسخ صریح به اینکه آیا از نظام خدمات درمانی حمایت می کند، خودداری کرد و گفت: آنچه که من از آن حمایت می کنم این است که هیچ تغییری در خدمات درمانی بازنشستگان و آنهایی که در شرف بازنشستگی هستند، ایجاد نشود و رئیس جمهور آمریکا 716 میلیارد دلار از این برنامه را حذف کرده است.
 
کلرادو مانند سایر ایالات غربی آمریکا که جمعیت لاتین این ایالت ها رو به افزایش است، در سال های گذشته در حال تمایل به سمت دموکرات ها بوده است، در حالی که پیشتر به چشم ایالتی سراپا جمهوری خواه نگریسته می شد. باراک اوباما در سال 2008 توانست پس از سه دوره پیروزی پیاپی جمهوری خواهها در این ایالت، آراء این ایالت را نصیب دموکرات ها سازد.
 
اما شرایط تاحدودی تغییر کرده است و ایالت کلرادو که 9 امتیاز از 538 امتیاز در سیستم کالج انتخاباتی آمریکا را به خود اختصاص داده، در سال 2010 و در جریان انتخابات کنگره آمریکا به جمهوری خواهان روی خوش نشان داد و همین موضوع باعث شده که امسال پیش بینی ها در مورد رأی ساکنان کلرادو دشوارتر شود.
 
رامنی طرح خود را بعنوان یک منویی که حاوی گزینه هایی بین «برنامه کنونی خدمات درمانی یا یک طرح خصوصی» بود، ارائه داد، که این منو هزینه ای برای ذینفع ها ندارد.
 
وی پیشنهاد داد که اصلاحات خدمات درمانی اوباما نتوانسته افزایش هزینه خدمات درمانی را کاهش دهد و اوباما پاسخ داد: در طول دو سال گذشته، حق بیمه خدمات درمانی افزایش یافته است، این درست است اما افزایش این حق بیمه بسیار کمتر از هر زمان دیگری در 50 سال اخیر بوده است.
 
به غیر از رامنی و اوباما که در سه مناظره بر سر مسائل داخلی و سیاست خارجی آمریکا حضور خواهند یافت، «جو بایدن»، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا و «پل رایان»، معاون رامنی هم در مناظره ای جداگانه در برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت.
 
مناظره اوباما و رامنی در شب بیستمین سالگرد ازدواج باراک و میشل اوباما صورت گرفت و اوباما در ابتدای مناظره خود، بیستمین سالگرد ازدواج خود را به همسرش تبریک گفت.
 
به طور کلی مناظره شب گذشته اوباما و رامنی بر مسائل داخلی آمریکا متمرکز شده بود و دو کاندیدا، بارها طرح های یکدیگر در مورد اشتغال، بیمه همگانی و کسر بودجه آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند.
 
برخی گزارش ها از این مناظره حاکی از آن است که رامنی بسیار مسلط تر از اوباما حاضر شد و اوباما تا حدی مضطرب بود اما با اینحال اوباما بارها با دفاع از طرح های خود در مورد قشر متوسط و جوانان، تلاش کرد که میت رامنی را نماینده قشر مرفه و متمول نشان دهد.
 
مناظره در 6 وقت 15 دقیقه ای برگزار شد و در هر نوبت مجری برنامه سوالی در مورد مسائلی داخلی چون اقتصاد، بیمه همگانی، نقش دولت و نحوه اداره امور داخلی از دو کاندایدا پرسید و هر کاندیدا دو دقیقه وقت دارد تا به سوال پاسخ دهد و زمان باقی مانده به بحث میان دو کاندیدا اختصاص خواهد داشت.
 
انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از نظام کالج الکتورال انجام می گیرد. به هر ایالت سهمیه ای مطابق جمعیتش داده می شود و به این ترتیب بعضی ایالت ها مهمتر از بقیه هستند.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما


نظر شما :