انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

انتخابات پیش از موعد در امریکا

نویسنده خبر: حسین هوشمند
اوباما روز شنبه در سخنرانی که در فیرفکس ویرجینیا داشت از کلمه ی جدیدی با عنوان رامنیژیا (Romnesia) استفاده کرد.وی این کلمه را به این منظور استفاده کرد که نشان دهد رامنی درباره ی مسائل زنان،سقط جنین،انرژی و دیگر مسائل مرتباً نظرات خودش را عوض می کند
انتخابات پیش از موعد در امریکا

دیپلماسی ایرانی: روز شنبه باراک اوباما از بیماری رامنیژیا نام برد.رامنیژیا چیست؟ علائم این بیماری چیست؟ اوباما توضیح می دهد.

رامنی 1 1 اوباما :

مناظره دوم میان باراک اوباما و میت رامنی در حالی انجام شد که انتظارات از هر دو طرف بالا بود و مناظره اهمیت زیادی برای هر دو کاندیدا داشت.رامنی به دنبال تکرار موفقیت خودش مانند مناظره اول بود تا ثابت کند که عملکردش اتفاقی نبوده است و اوباما هم در پی این بود که انتقادات از خودش را کاهش دهد و بتواند مثل گذشته در مناظره ها عملکرد خوبی داشته باشد تا فاصله اش را از رامنی بیشتر کند.

مناظره دوم میان دو کاندیدا در دانشگاه هافسترا در همپستد نیویورک برگزار شد. این مناظره به میزبانی سی ان ان و مجری گری کندی کراولی به  موضوع مسائل داخلی و سیاست خارجی اختصاص داشت. این مناظره به صورت (Town Hall)  بود یعنی 80 نفر از رأی دهندگان در مناظره حضور داشتند و می توانستند از کاندیداها سؤال کنند و برخلاف مناظره اول در این مناظره،کاندیداها یک صندلی داشتند و می توانستند بایستند و یا راه بروند.

در این مناظره اوباما توانست عملکرد خوبی داشته باشد و رامنی را به چالش بکشد و متقابلاً رامنی هم سعی در زیر سؤال بردن عملکرد اوباما را داشت.نمودار زیر مهم ترین محورهای مناظره و جملات دو کاندیدا را نشان می دهد.

NA-BT047_DEBATE_G_20121017162106 1.jpg

منبع : وال استریت ژورنال

همان طور که مشاهده می شود در رابطه با بحث مالیات، رامنی 31 بار و اوباما 38 بار از این کلمه استفاده کردند.رامنی به نسبت مناظره گذشته از کلمه مالیات کمتر استفاده کرد.در رابطه با بدهی و کسری بودجه،رامنی 12 بار و اوباما 11 بار از آن استفاده کردند که هر دو کاندیدا به نسبت مناظره قبل کمتر به آن پرداختند.مهم ترین مسئله مطرح شده، شغل و اقتصاد بود که رامنی 72 بار و اوباما 54 بار از آن استفاده کردند.هر دو کاندیدا 3 بار هم به لیبی اشاره کردند.

تصویر زیر کلماتی که اوباما در مناظره اش استفاده کرده است را نشان می دهد.

Obama-10-16-600x362 [houston chronicle].jpg

منبع : هیوستون کرونیکل

و تصویر زیر کلماتی که رامنی در مناظره به کار برده است را نشان می دهد.

Romney-10-16-600x379 [houston chronicle].jpg

منبع : هیوستون کرونیکل

در ادامه 10 جمله برتر دو کاندیدا در مناظره را مشاهده می کنیم.

5 جمله رامنی :

1- «چه زمانی فارغ التحصیل می شوی؟ (در سؤال از یکی از حضار) 2014.وقتی درست در 2014 تمام بشود،من فرض می کنم که رئیس جمهور هستم پس حتماً شغل خواهی داشت»

2- «وقتی ما صحبت از ارقام می کنیم که افزایش نیافته اند،پس افزایش 4 تریلیون دلاری کسری در چهار سال اخیر رقمی است که افزایش نیافته است»

3- «ما به دنبال زنانی بودیم که توانایی حضور در کابینه (در زمان فرمانداری) را داشته باشند،به خاطر همین من پیش چند گروه زنان رفتم و از آن ها خواستم که آیا می توانند به ما در یافتن این افراد کمک کنند؟ و آن ها چند کلاسور پر از زنان را برای ما آوردند»

4- «شما نباید یک وکیل را استخدام کنید تا مسائل قانونی کشور را حل کند»

5- «رئیس جمهور با ورشکستگی دیترویت روبه رو شد،شما با ورشکستگی جنرال موتورز روبه رو شدید،همچنین شما با ورشکستگی کرایسلر هم مواجه شدید،پس وقتی شما می گویید با ورشکستگی صنعت اتومبیل روبه رو بودید،واقعاً این طور بوده است.و من فکر می کنم نکته ای که مهم است که ما بدانیم این است که فرآیندی که موجب شد، این کمپانی ها به کار خود برگردند، استخدام بیشتر مردم است»

 5 جمله اوباما :

1- «فرماندار رامنی یک برنامه پنج مرحله ای ندارد،وی یک برنامه یک مرحله ای دارد.طبق این برنامه باید اطمینان از این موضوع حاصل شود که در قوانینی که برای مردم رأس هرم می باشد،تغییری رخ ندهد»

2- «وقتی او در پشت درهای بسته می گوید 47 درصد مردم کشور، خود را قربانی می دانند، و وی مسئولیتی دربرابر آن ها ندارد،به این فکر کنید که وی درباره چه کسانی این حرف را زده است،مردمی که برای داشتن بیمه بازنشستگی تمام عمر کار کرده اند،مصدومان جنگی که خودشان را برای کشور قربانی کردند،دانش آموزانی که به دنبال رؤیاهایشان هستند و این کشور هم جزئی از رؤیاهایشان است.سربازانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند و مردمی که هر روز کار می کنند»

3- «ما در مورد این که فرماندار جزئیاتی از حذف بودجه برنامه کارتونی جوجه بزرگ و حذف برنامه سلامت کودکان، ارائه دهد چیزی نشنیدیم»

4- «من به حقوق بازنشستگی ام نگاه نمی کنم،به بزرگی حقوق شما نیست،پس به مدت طولانی ادامه نخواهد یافت»

5- «فرماندار رامنی سرمایه گذار بسیار موفقی بوده است،وقتی وی پیش شما می آید می گوید من یک برنامه ای دارم که 7 یا 8 تریلیون دلار قصد دارم هزینه کنم،اما نمی توانم تا بعد از انتخابات درمورد آن حرف بزنم.شما و هیچ کدام از مردم آمریکا نمی توانید با این برنامه که سطحی است توافق داشته باشید»

اوباما برخلاف مناظره قبل رویکردی تهاجمی داشت و توانست رامنی را به چالش بکشاند و همچنین درمورد گاف 47 درصدی وی هم صحبت کرد در مقابل رامنی به نسبت مناظره قبل استرس داشت.

نظر مردم :

قبل از مناظره اول، اکثریت قاطع رأی دهندگان و کارشناسان پیش بینی می کردند که اوباما برنده مناظره خواهد بود ولی بعد از عملکرد خوب رامنی در مناظره اول،برای مناظره دوم تعداد کسانی که پیش بینی می کردند رامنی پیروز مناظره شود افزایش یافت.

10-15-12-Debate-1 1.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو

قبل از مناظره اول 51 درصد رأی دهندگان انتظار داشتند که اوباما پیروز مناظره باشد، این میزان برای مناظره دوم به 41 درصد برای اوباما و 37 درصد برای رامنی رسید.بعد از مناظره اکثریت رأی دهندگان و کارشناسان، اوباما را پیروز مناظره دانستند.نظرسنجی رویترز و ایپسوس را ملاحظه می کنید.

reuters-debate-poll1 1.jpg

48 درصد از مردم اوباما را پیروز مناظره و 33 درصد رامنی را پیروز مناظره می دانند.اکثریت مردم در نظرسنجی سی ان ان هم اوباما را پیروز مناظره می دانند.

post-debate_poll_ 1.jpg

منبع : سی ان ان

در نظرسنجی سی ان ان میزان برتری اوباما 46 به 39 درصد است.در نظرسنجی گوگل نظر مردم در رابطه با عملکرد دو کاندیدا چه بوده است؟

J_GPE_G+_WhoWon-v2 (2) 1.jpg

منبع : گوگل

49 درصد معتقدند اوباما عملکرد بهتری داشت و 31 درصد رامنی را پیروز مناظره می دانند و 20 درصد هم عملکرد دو کاندیدا را مانند هم می دانند.همچنین طبق نظرسنجی سی بی اس،37 درصد مردم اوباما را و 30 درصد رامنی را پیروز مناظره می دانند و 33 درصد هم هردو را مساوی می دانند.

آمار مناظره :

 

در این مناظره اوباما 44 دقیقه و چهار ثانیه و رامنی 40 دقیقه و پنجاه ثانیه صحبت کردند.اوباما از 7506 کلمه و رامنی از 7984 کلمه استفاده کرد.طبق گزارش نیلسن،مناظره حدود 66 میلیون نفر بیننده داشت که از 12 شبکه، آن را به صورت زنده نگاه کردند.نمودار زیر نشان می دهد که مردم، بیشتر از چه طریقی مناظره را تماشا کرده اند.

10-11-12-Debate-Media-1 1.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو

85 درصد از بینندگان،مناظره را از طریق تلویزیون تماشا کردند، 3 درصد از طریق کامپیوتر یا موبایل و 11 درصد هم همزمان از هردو استفاده کرده اند.

بیماری رامنیژیا :

 اوباما روز شنبه در سخنرانی که در فیرفکس ویرجینیا داشت از کلمه ی جدیدی با عنوان رامنیژیا (Romnesia) استفاده کرد.وی این کلمه را به این منظور استفاده کرد که نشان دهد رامنی درباره ی مسائل زنان،سقط جنین،انرژی و دیگر مسائل مرتباً نظرات خودش را عوض می کند. وی در جمع نه هزار نفری طرفدارانش گفت «هم اکنون 18 روز قبل از انتخابات، آقای به شدت محافظه کار از شما می خواهد که شدیداً فکر کنید که حرف هایی که وی سال پیش می زد، شوخی بوده است.من تخصصی در پزشکی ندارم ولی این شرایطی که وی دارد باید برایش یک اسم پیدا کنیم، فکر کنم بتوانیم اسمش را رامنیژیا بگذاریم» «اگر شما مبتلا به رامنیژیا باشید،نمی توانید به یاد بیاورید که چه سیاست هایی داشته اید،چه حرف هایی زده اید، حتی اگر آن ها در سایت شما هنوز وجود داشته باشند یا حتی قول به انجام آن ها را 6 سال پیش داده باشید، ولی خبر خوب این است که بیمه درمانی اوباما این بیماری را تحت پوشش قرار می دهد» این صحبت های اوباما با خنده شدید و تشویق حضار همراه بود.بعد از وی بایدن هم اعلام کرد که بیماری رامنیژیا واگیردار است و رایان هم به آن مبتلا شده است. 

مناظره بایدن و رامنی :

تنها مناظره معاونان، 11 اکتبر در دانویل کنتاکی برگزار شد.قبل از مناظره پیش با توجه به سابقه ی خوب گاف دادن بایدن پیش بینی می شد که رایان پیروز باشد.

Screen-shot-2012-10-11-at-10.43.55-AM 1.png

منبع : واشینگتن پست

فارغ از جمهوری خواهان و دموکرات ها که حزبی نظر داده اند، اکثر رأی دهندگان و رأی دهندگان مستقل انتظار داشتند رایان عملکرد بهتری داشته باشد.بعد از مناظره بیشتر کارشناسان اعتقاد داشتند باید عملکرد بهتری داشت البته رایان لیزه معتقد است «اگر شما دموکرات باشید احتمالاً فکر می کنید بایدن، رایان را نابود کرد و اگر جمهوری خواه باشید احتمالاً رفتار آرام رایان را چشمگیر می دانید و قطع کردن صحبت،خنده های اغراق آمیز و حالات چهره ی بایدن را نمی پسندید» پس با قاطعیت نمی توان در این باره نظر داد.

محبوبیت همسران کاندیداها :

همسران دو کاندیدا به نسبت شوهرانشان از محبوبیت بیشتری برخوردارند. نمودار زیر محبوبیت آن ها را در مقایسه با شوهرانشان نشان می دهد.

MichelleAnnFavorability_Oct20122 1.jpg

منبع : واشینگتن پست و ای بی سی نیوز

میزان محبوبیت میشل اوباما 67 درصد در مقابل 56 درصد، آن رامنی می باشد و محبوبیت باراک اوباما 55 درصد در مقابل 47 درصد میت رامنی می باشد.

رأی گیری پیش از موعد :

در ایالات متحده قبل از روز انتخابات هم می توان در انتخابات شرکت کرد،در بعضی از ایالات رأی گیری پیش از موعد با استفاده از صندوق های انتخاباتی وجود دارد و در بعضی از ایالات با استفاده از ایمیل هم این امکان وجود دارد.نمودار زیر نشان می دهد که مردم در چه زمانی و چگونه رأی می دهند.

by-mail 1.jpg

منبع : واشینگتن پست

67 درصد مردم گفته اند که در روز انتخابات رأی می دهند و 30 درصد گفته اند که قبل از روز انتخابات از طریق رأی گیری پیش از موعد یا با استفاده از ایمیل رأی خواهند داد و 2 درصد هم گفته اند که رأی داده اند.

تاکنون بیش از دو میلیون نفر در رأی گیری پیش از موعد شرکت کرده اند که این میزان به نسبت سال 2008 افزایش داشته است.پیش بینی می شود امسال حدود 40 درصد از رأی دهندگان قبل از روز انتخابات رأی دهند.چند روز قبل هم میشل اوباما اعلام کرد که رأی داده است و باراک اوباما هم قصد دارد قبل از روز انتخابات رأی دهد.

 در دو ایالت رقابتی و مهم امسال یعنی آیووا و ویسکانسین، بر طبق گزارش ان بی سی، نتایج رأی گیری پیش از موعد تا امروز به این صورت است که در آیووا،67 درصد به اوباما رأی داده اند و 32 درصد به رامنی و در ویسکانسین 64 درصد به اوباما و 35 درصد به رامنی رأی داده اند.

تبلیغات تلویزیونی :

کمپین رامنی در جدیدترین تبلیغشان یکی از کسانی را که سال 2008 به اوباما رأی داده است را نشان می دهند به نام سارا مینتو،وی از سیاست سقط جنین رامنی صحبت می کند و این که وی مخالف تمام انواع سقط جنین نیست و در مواردی که زندگی مادر به خطر می افتد و یا هنگام تجاوز موافق سقط جنین است وی در ادامه می گوید اوباما دروغ می گوید ما نمی توانیم بار دیگر به وی رأی دهیم.

کمپین اوباما بلافاصله در پاسخ به این تبلیغ، فیلمی از مناظره مقدماتی جمهوری خواهان در 2007 را نشان می دهد که از رامنی سؤال می شود اگر شما رئیس جمهور باشید و کنگره قانون سقط جنین را لغو کند شما چه می کنید؟ و رامنی در پاسخ می گوید اجازه بدهید این طور بگویم که این لایحه را از هم اکنون امضا شده تلقی کنید.به این معنی که وی موافق این لایحه خواهد بود و با انواع سقط جنین مخالف است و این قانون را لغو می کند.

نظرسنجی :

رامنی بعد از مناظره اول،در هفته های اخیر توانسته است به اوباما نزدیک شود و حتی در بعضی از نظرسنجی ها از وی پیشی بگیرد.

battleground-oct312 1.jpg

منبع : پولیتیکو

 این نظرسنجی رقابت میان دو کاندیدا را از ماه می تاکنون نشان می دهد و مشخص می شود که رامنی توانسته به نسبت ماه سپتامبر که از اوباما عقب افتاده بود به وی نزدیک تر شود.

New-York-Times-logo.jpg

cloud.obama negative 1.jpg

باراک اوباما

cloud.romney negative 2.jpg

میت رامنی

شانس پیروزی

68 درصد

32 درصد

رأی الکترال

289 الکترال

250 الکترال

رأی مردمی

50 درصد

49 درصد

 

منبع : نیویورک تایمز

همان طور که مشاهده می شود شانس رامنی از 13 درصد در هفته های پیش به 32 درصد افزایش داشته است و رأی الکترال و مردمی وی هم افزایش داشته است.

obama-romney-likely-voters 1.jpg

منبع : واشینگتن پست

49 درصد مردم در نظرسنجی واشینگتن پست به اوباما رأی می دهند و 46 درصد به رامنی رأی خواهند داد.

روزشمار :

فردا، سومین مناظره کاندیداها در بوکه رتون، فلوریدا (22 اکتبر)

15 روز تا انتخابات سراسری (6 نوامبر) و (16 آبان)

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما


نظر شما :