انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

آیا یک رئیس جمهور تاجر به اقتصاد کمک می کند؟

از انتخابات 1928 (هربرت هوور) تاکنون، مردم آمریکا تنها به سه رئیس جمهور برای دور دوم رأی ندادند: هربرت هوور، جیمی کارتر و جورج دبلیو بوش پدر. . هر سه نفر آنان، قبل از ریاست جمهوری تجار موفقی بودند.
آیا یک رئیس جمهور تاجر به اقتصاد کمک می کند؟

دیپلماسی ایرانی: میت رامنی دوست دارد استدلال کند که تجربه ی تجارتش، وی را برای رقابت ریاست جمهوری، به ویژه در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی، آماده کرده است. رامنی در سخنرانی که در کنوانسیون جمهوری خواهان داشت درباره رئیس جمهور اوباما گفت «وقتی اوباما روی کار آمد، یکی از صلاحیت های اساسی را که برای مردم آمریکا و کارش اساسی بود، یعنی تجربه ی تجارت را در اختیار نداشت»

اما به لحاظ تاریخی، آیا زمانی که رئیس جمهور تجربه ی در تجارت دارد، اقتصاد سالم تر است؟ برای درک بهتر نگاهی به اعداد می اندازیم:

از انتخابات 1928 (هربرت هوور) تاکنون، مردم آمریکا تنها به سه رئیس جمهور برای دور دوم رأی ندادند: هربرت هوور، جیمی کارتر و جورج دبلیو بوش پدر. . هر سه نفر آنان، قبل از ریاست جمهوری تجار موفقی بودند. تنها تاجر موفقی که توانست به دور دوم راه پیدا کند، جورج دبلیو بوش بود که آن هم در اواخر دوره ی دومش، بحران اقتصادی به وجود آمد.

با احتساب ثابت بودن نرخ دلار در 2005 ، از اول ژانویه سالی، که آن ها روی کار آمدند- وضعیت اقتصادی سال اولشان را باید ناشی از عملکرد دولت قبل بدانیم- چهار رئیس جمهور با تجربه ی تجارت موفق، بدترین عملکرد را در تولید ناخالص داخلی داشتند.

تنها رئیس جمهور از زمان هوور تاکنون، که تجربه تجارت داشته و اقتصاد در دوره اش هم وضعیت خوبی داشته است، هری ترومن بوده است که البته ی تجربه تجاری که وی داشته، نا موفق بوده است (مغازه لباس فروشی وی بعد از دو سال ورشکسته شد).

نکته ی تکان دهنده این است که رشد تولید ناخالص داخلی در دوره ی یک رئیس جمهور که تجربه ی تجارت ندارد یا تجربه ی کمی دارد 45 بار سریع تر از دوره ی یک رئیس جمهور با، تجربه ی تجاری موفق است. به طور میانگین وقتی یک تاجر موفق در کاخ سفید است (ترومن مستثنی است) رشد تولید ناخالص داخلی ناچیز است.

به طور میانگین در دوره ی یک رئیس جمهور که تاجر موفق است، رشد تولید ناخالص داخلی 0. 12 درصد است و در دوره ی یک رئیس جمهور فاقد تجربه ی تجارت این میزان 5. 46 درصد است.

وقتی به شاخص سهام هم نگاهی بیاندازیم، داستان به همین صورت است.

هیچ کدام از پنج رئیس جمهوری که بهترین عملکرد را در افزایش شاخص بورس داشتند – بیل کلینتون، باراک اوباما، رونالد ریگان، فرانکلین روزولت و دوایت آیزنهاور- تجربه ی تجارت خاصی نداشتند. هر دو صدرنشین این لیست (کلینتون و اوباما) بیشترین تجربه ی سیاسی را داشتند، هر دوی آن ها به دنبال سیاست های اقتصادی بودند که رامنی و رایان، اصرار دارند سیاست های ضد کسب و کار و وحشتناکی هستند.

در دوره ی سه نفر از آن چهار رئیس جمهور- هوور، کارتر، جورج دبلیو بوش- بازار بورس بدترین وضعیت خود را داشت. که هر سه تاجران موفقی بودند. کارتر تنها رئیس جمهور دموکرات در این جمع است. وی تجارت پرسودی در صنعت بادام زمینی داشت. اما عملکرد اقتصادی وی بسیار بد بود و ریگان توانست در سال 1984 با فاصله زیاد وی را شکست دهد. در دوره ی کارتر به خاطر نرخ بیکاری بالا و تورم، «شاخص فلاکت» بسیار بالا بود.

شاخص بورس در دوره ی رؤسای جمهور بدون، تجربه ی تجارت، به طور میانگین سالیانه، 14. 2 درصد رشد داشته است، درحالی که در دوره ی رؤسای جمهور با، تجربه ی تجارت به طور میانگین سالیانه، 3 درصد کاهش داشته است.

تکان دهنده ترین نکته وقتی معلوم می شود که ما حزب و تجربه ی تجارت را با هم ترکیب می کنیم. از لحاظ تاریخی، یک دموکرات بدون تجربه در تجارت، به طور فوق العاده ای به نسبت یک جمهوری خواه با، تجربه ی تجارت، برای اقتصاد و بازار بورس بهتر است. در 84 سال گذشته، تولید ناخالص داخلی در دوره ی دموکرات های، بدون تجربه در تجارت، (روزولت، کندی، جانسون، کلینتون و اوباما) سالیانه 7 درصد رشد داشته است. و در دوره ی جمهوری خواهان با، تجربه ی تجارت، (هوور و بوش پدر و پسر) سالیانه، 0. 2 درصد کاهش داشته است. شاخص دائوجونز در دوره ی دموکرات های، بدون تجربه ی تجارت، به طور میانگین سالیانه، 16. 8 درصد افزایش داشته است و در دوره ی جمهوری خواهان با، تجربه ی تجارت، به طور میانگین سالیانه، 3. 7 درصد کاهش داشته است.

اغلب گفته می شود که رئیس جمهور کنترل کمی بر اقتصاد دارد، ولی این فقط تا حد کمی درست است. تأثیر اقدامات رئیس جمهور و سیاست های دولتی بر روی اقتصاد، مانند عملکرد کشاورزان در رابطه با محصولاتشان است. محصولات و اقتصاد خودشان رشد می کنند ولی برای رشد بهتر به اقداماتی مانند تأمین آب، کود، از بین بردن علف های هرز و برنامه ریزی نیاز دارند.

یک گفتار مشهور وجود دارد که «اگر می خواهی مانند یک جمهوری خواه زندگی کنی، به دموکرات رأی بده» شاید این جمله باید اصلاح شود «اگر می خواهی مانند یک جمهوری خواه تاجر موفق زندگی کنی، به یک دموکرات بدون تجربه ی تجارت رأی بده»

 شاید رامنی باید راه بهتری برای ارائه تجربه اش بیابد.

نویسنده : رابرت الوین / منبع : واشینگتن پست

انتشار اولیه:جمعه 5 آبان 1391 / بازانتشار : دوشنبه 8 آبان 1391

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما


نظر شما :