وقتی هوگو چاوز انتظار می کشد

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۰۷۶۳۳ سرخط اخبار

 "هوگو چاوز، در آستانه چهاردهمین سال زمامداریش، همچنان پر شور و پر حرارت مانند یک خواننده راک، جولان می دهد و ظاهرا از پیروزی در انتخابات پیش رو مطمئن است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شبکه خبری یورو نیوز در گزارشی درباره انتخابات فردا ریاست جمهوری در ونزوئلا نوشته است: "هرچند در این دوره، ائتلاف مخالفانش به رهبری اینریکه کاپریلِس، پر توان تر و محبوب تر از دوران گذشته به نظر می آید. کاپریلس ۴۰ ساله که پیش تر، شهردار، فرماندار و رئیس مجلس عوام بوده است، خود را نزدیک به تفکرات چپ میانه رو می داند و مدافع خصوصی سازی و حفظ برنامه های رفاه اجتماعی است.

کاپریلس که وکیلی کارکشته است از رویارویی مستقیم با چاوز طفره رفته و نبرد انتخاباتی خود را به مبارزه داوود با جالوت تشبیه کرده است. او قول داده که در صورت پیروزی در انتخابات، فساد را ریشه کن کند و روابط کشورش با ایران و بلاروس را کاهش دهد. مشکل اساسی کاپریلس، اما کارنامه اقتصادی نسبتا موفق چاوز است.

نکته قابل توجه اینکه ۹۰ درصد اقتصاد ونزوئلا وابسته به صادرات نفت است. و بر اساس آمار دولتی، ونزوئلا روزانه تنها ۳ میلیون بشکه نفت تولید می کند، در حالی که ذخیره نفتی این کشور نزدیک به ۳۰۰ میلیارد بشکه تخمین زده شده است. ونزوئلا صاحب بزرگ ترین میدان های نفتی جهان است.

رئیس جمهوری جنجالی ونزوئلا، طی این سال ها و به لطف افزایش روز افزون بهای نفت، بر ثروت کشور افزوده است. هرچند کشورش با بیش از ۹۵ میلیارد دلار مقروض تر از آغاز زمامداری او است، اما میزان رشد اقتصادی در این سال ها چشمگیر بوده و از میزان بیکاری و فقر نیز به اندازه قابل توجهی کاسته شده است.

هوگو چاوز خود مدعی است که این کشور به اندازه کافی از افزایش بهای نفت سود نبرده و قول داده دولتش، بعد از انتخابات، بیشتر از گذشته در این زمینه کوشا باشد.

نیمه تارک زندگی چاوز، بیماری سرطانی است که در دو سال گذشته به بزرگ ترین چالش او بدل شده است. هرچند رئیس جمهوری ونزوئلا مدعی است که پس از دو عمل جراحی کاملا معالجه شده، اما بسیاری از کار شناسان بر این باورند که بیماری از قدرت جسمی او کاسته است. شاید چیزی که چاوز را هنوز سرپا نگه داشته نه معالجه سرطان بلکه عشق او به قدرت و سیاست است."

کلید واژه ها: چاوز ونزوئلا


نظر شما :