نظر ترکیه درباره سوریه عوض شد!

۱۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۰۷۷۴۱ سرخط اخبار

سرانجام پس از گذشت نزدیک به دو سال، مقامات ترکیه نظر خود را درباره سوریه عوض کرده و از سرنگونی نظام این کشور پشیمان شده اند.

به گزارش «تابناک»، «احمد داود اغلو»، وزیر خارجه ترکیه به تازگی اعلام نموده که ترکیه تمایل دارد، فاروق الشرع، معاون بشار اسد ـ که شش سال است این پست را در اختیار دارد ـ به عنوان رئیس دولت انتقالی سوریه برگزیده شود.

وی در عین حال افزوده است که فاروق حتی می تواند رئیس جمهور بعدی سوریه هم باشد و مخالفان نیز ریاست جمهوری وی را خواهند پذیرفت.

بر پایه این گزارش، نکته کلیدی که در این تغییر موضع ترکیه دیده می شود، این است که هم اکنون مقامات ترکیه، تنها به دنبال تغییر بشار اسد هستند و نظام سوریه به نظر آنان مشکلی ندارد. در واقع بر پایه چنین رویکردی، نه بناست انقلابی در سوریه رخ دهد و نه حتی اصلاحاتی در آن انجام گیرد، بلکه صرفا شخص بشار اسد کنار رود و معاون وی ـ که حتی اکنون هم به وی وفادار است ـ جای وی را بگیرد؛ بنابراین، در چنین صورتی همه خواسته های آزادیخواهانه و دمکراسی خواهانه مخالفان و کشورهای خارجی رنگ می بازد و همه این مطالبات در قالب مخالفت با شخص اسد و نه حکومت وی تنزل پیدا می کند.

اما جالب این است که داود اغلو حتی تصریح می کند که فاروق الشرع می تواند رئیس جمهور انتخابی بعدی سوریه نیز باشد که چنین رویکردی به فاروق الشرع به نوعی تضمین داده می شود که در صورت تصدی پست ریاست دولت انتقالی، رئیس جمهور برگزیده هم خود وی خواهد بود؛ رئیس جمهور منتخبی که از هم اکنون ترکیه آن را تعیین کرده است. این نکته از عجایب است که مقامات ترکیه در صدد کنار زدن اسد هستند؛ اما همزمان هم معاون وفادار وی را می خواهند رئیس دولت انقالی کنند و هم وعده منتخب شدن در آینده را به وی می دهند، ولی مشخص نمی کنند که مردم سوریه در این میان چه کاره اند!

همچنین می توان از هم اکنون پیش بینی کرد، در صورتی که ترکیه همین رویکرد را در آینده پیگیری کند، حتما در تقابل با القاعده و شورشیان افراطی قرار خواهد گرفت که خود آنان را در سوریه و در مرز های خود پرورش داده است؛ به نظر می رسد که مسأله سوریه همچنان در سناریوهای گوناگون، گریبان دولت اردوغان را خواهد گرفت و اردوغان فعلا از دست آن رهایی نخواهد یافت.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه فاروق


نظر شما :