هشدار معاریو به تلاویو:

قدرت سایبری ایران را جدی بگیرید

۲۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۰۸۰۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستانی‌ها از امکانات لازم برای رویارویی با حملات سایبری ایران برخوردار نیستند و نمی‌توانند با سیستم‌های دفاعی ساده و پیش پا افتاده خود به مقابله با این حملات برخیزند.
قدرت سایبری ایران را جدی بگیرید

دیپلماسی ایرانی: اظهارات وزیر دفاع امریکا، لئون پانه تا، در روزهای اخیر مبنی بر لزوم مقابله با حملات سایبری ایران علیه اهداف امریکایی باعث شده است تا این بحث به وجود آید که ایران در این روزها واقعا توانایی دفاعی و هجومی خود را در زمینه فضای سایبر و الکترونیک بسیار تقویت کرده و حتی می توان گفت که در این زمینه وارد فاز هجومی شده است. در تایید این اظهارات می توان به حملات سایبری ای که گفته می شود اخیرا توسط ایران انجام شده است، اشاره کرد. این نشان می دهد که ما وارد یک معرکه گسترده شده ایم که در آن ایران تلاش می کند در واکنش به تحریم هایی که بر آن تحمیل شده و حملات سایبری ای که به آن شده است، از خود واکنش نشان دهد و به دفاع از خود برخیزد.

در کنار مساله دفاعی ایران تلاش می کند که به دو هدف مهم و اساسی نیز برسد: اول، دفاع از شبکه های حیاتی و اطلاعاتی حساس خود در برابر هر گونه حمله سایبری مثل حمله استاکس نت که برنامه های غنی سازی اورانیوم آن را مورد هدف قرار داد. دوم، بستن و از بین بردن هر گونه فعالیتی در فضای سایبر که توسط افراد ضد نظام صورت می گیرد و می توانند از طریق شایعه سازی فضای تخریبی علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آورند. در این راستا ایران تلاش می کند که برای جلوگیری از فعالیت های مخرب عناصر ضد نظام یک شبکه ارتباطی مستقل و مجزا تشکیل دهد.

عنصر تهاجمی مبتنی بر عقیده جنگ غیر مستقیم و نابرابر، مرکزیت مفهوم استفاده از نیروی ایرانی را در بخش سایبر تشکیل می دهد. از نگاه ایرانی ها جنگ سایبری می تواند تاثیرات دردآور و موثری بر حریف بگذارد و زیان های بسیار عمیقی را در دو سطح نظامی و تکنولوژیک متحمل دشمن کند. برای رسیدن به این اهداف استراتژیک، ایران نزدیک به یک میلیون دلار برای به روز رسانی و خرید تکنولوژی های جدید و استفاده و به کارگیری از افراد خبره و کارکشته سرمایه گذاری کرده است. نخستین بخش از این سرمایه گذاری به تربیت و توسعه نیروهای انسانی اختصاص دارد. در کشوری که شاخه های گوناگون آموزش و تحقیقات آکادمیک وجود دارد و در زمینه های تکنولوژی اطلاعات و مهندسی رایانه و ارتباطات بسیار فعال است و حرفی برای گفتن در سطح جهانی دارد، بی شک نیروهای خبره بسیاری نیز برای کار در این زمینه وجود دارند.

شمار تحولاتی که در سال های اخیر به خصوص در این روزها رخ داده است، نشان می دهد که ایران از همین الآن بر فکر عملیات هجومی کار می کند. ایران از سال 2011 تا کنون عملیات الکترونیکی گسترده ای را انجام داده که در سطح جهانی بازتاب های بسیاری داشته است. اخیرا نیز به نهادهای مالی بزرگی در ایالات متحده امریکا و سامانه رایانه ای شرکت نفتی عربستان، آرامکو، حمله شده که گفته می شود ایران متهم اصلی آن حملات است. در حمله به شرکت آرامکو 30 هزار رایانه آسیب جدی دیدند.

به همین دلیل پیشرفت های سایبری ایران به یکی از عوامل نگرانی ایالات متحده امریکا و همچنین اسرائیل تبدیل شده است. البته عربستانی ها قاعدتا می بایست بیشتر نگران شده باشند چرا که از امکانات لازم برای رویارویی با حملات سایبری ایران برخوردار نیستند و نمی توانند با سیستم های دفاعی ساده و پیش پا افتاده خود به مقابله با این حملات برخیزند.

بی شک حجم فعالیت های سایبری ایران به اندازه ای قوی و گسترده است که نیاز به ساخت سامانه دفاعی گسترده در برابر آن را ایجاب می کند. البته طبیعی است که هر چه سامانه های دفاعی قوی تر شوند توانایی های سایبری ایران نیز تقویت می شوند. قطعا ایران در کنار سامانه های دفاعی سایبری اش سامانه های امنیتی اش را نیز تقویت می کند. از این رو لازم است اسرائیل به هوش باشد و توانایی های ایران را دست کم نگیرد و درک کند که ایران به یک قدرت مهم سایبری در سطح جهانی تبدیل شده است.

نویسندگان: دکتر گابی سیبونی و سامی کروننفلد

منبع: القدس العربی به نقل از معاریو

کلید واژه ها: حملات سایبری ايران و اسرائيل ايران و امريكا


( ۲ )

نظر شما :