اوباما به ایران پیشنهاد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک داده است

۰۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۰۸۴۴۶ سرخط اخبار

یک روزنامه صهیونیستی از پیشنهاد دولت آمریکا به ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان واشنگتن و تهران و تاسیس سفارتخانه در دو کشور خبر داد و نوشت که ایران چنین پیشنهادی را رد کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی «معاریو» از پیشنهاد «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا برای برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک با ایران خبر داد و نوشت که این بسته مشوق های دیپلماتیک اوباما به ایران شامل تاسیس سفارتخانه در تهران و واشنگتن بوده اما ایران آن را رد کرده است.

معاریو امروز یکشنبه نوشت که درخواست اوباما برای برقراری مجدد روابط آمریکا با ایران به عنوان بخشی از پیشنهاد این کشور جهت برگزاری مذاکرات مستقیم هسته ای با جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از منابع آگاه غربی که رابطه نزدیکی با دولت آمریکا دارند نوشت که ایران پیشنهاد «دست دیپلماتیک» کاخ سفید که مدت زمان کوتاهی بعد از شروع ریاست اوباما در سال 2008 به سوی ایران دراز شده بود را رد کرد.

معاریو مدعی شده است که ایران به این دلیل درخواست واشنگتن را رد کرده است که نگران تضعیف نظام ایران از طریق عادی سازی روابط با واشنگتن بوده است.

اوایل ماه جاری میلادی نیز گزارش هایی از تماس های محرمانه آمریکا و ایران با هدف مذاکرات مستقیم درباره برنامه هسته ای تهران منتشر شده است که هم کاخ سفید و هم ایران صحت چنین گزارش هایی را رد کرده اند با این حال معاریو مدعی دیدار یک ساعته «ویلیام برنز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا با دکتر «سعید جلیلی» مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در حاشیه مذاکرات 1+5 سال 2009 و یک دیدار دیگر بین مقامات ایرانی و آمریکایی شده است.

گزارش ها نشان می دهد که واشنگتن پیشنهاد همکاری های امنیتی با ایران، پروازهای مستقیم میان دو کشور و همچنین ارائه ویزا به ایرانیانی که تمایل به سفر به آمریکا دارند را مطرح کرده است.

معاریو نوشت: اگر این گزارش ها صحت داشته باشد می تواند منجر به تغییر بنیادی سیاست آمریکا در قبال ایران شود.

کلید واژه ها: واشنگتن


نظر شما :