چشم انداز تهران در مورد باکو

آیا حمله به ایران از آذربایجان اتفاق می افتد؟

۱۳ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۰۸۶۳۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سازمان های امنیتی در ایران به این نتیجه رسیده اند که آذربایجان، همسایه مسلمان در مرزهای شمالی، برای کمپین حملات سایبری، سوء قصد ها و طراحی های نظامی طبقه بندی شده به منظور ایجاد بی ثباتی و در نهایت انهدام برنامه های هسته ای تهران، در فهرست اسرائیل قرار گرفته است.
آیا حمله به ایران از آذربایجان اتفاق می افتد؟

دیپلماسی ایرانی: بین بست بر سر ایران، آمریکا و ایالات متحده بر سر برنامه های هسته ای ایران اینک بازیگر دیگری را نیز به صحنه کشانده و آن آذربایجان است.

آنگونه که مقامات سرویس های جاسوسی می گویند، سازمان های امنیتی در ایران به این نتیجه رسیده اند که آذربایجان، همسایه مسلمان ایران در مرزهای شمالی، برای کمپین حملات سایبری، سوء قصد ها و طراحی های نظامی طبقه بندی شده به منظور ایجاد بی ثباتی و در نهایت انهدام برنامه های هسته ای تهران، در فهرست اسرائیل قرار گرفته است.

شماری از مقامات سابق و کنونی آمریکا در امور جاسوسی که خواستار فاش شدن نام خود نیستند، در توصیف چشم انداز ایرانیان در مورد آذربایجان می گویند، آنها به این نتیجه رسیده اند که آذربایجان در تحریک آذری زبان ها در ایران و آسیب زدن به برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به اسرائیل کمک می کند. این در حالی است که آذری زبان ها در ایران بزرگترین گروه اقلبت در این کشور به شمار رفته و 16 درصد جمعیت کل ایران را شامل می شوند که اغلب در شمال غربی ایران و تهران زندگی می کنند.

در چند سال اخیر، با افزایش تنش ها بین ایران و اسرائیل و آمریکا و گفت و گو های اتحادیه اروپا بر سر برنامه های هسته ای تهران، جمهوری اسلامی شاهد طیفی از سوء قصد ها به جان دانشمندان هسته ای و هجوم ویروس های رایانه ای به تاسیسات هسته ای خود بوده است.

مقامات تهران به وضوح انگشت اتهام خود را به سوی موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل نشانه می روند. اما مقامات آمریکایی می گویند ایران اخیرا به این نتیجه رسیده است که این سوء قصد ها و اقدامات تخریبی از سوی دولت آذربایجان هماهنگ شده است.

یکی از منابع خبری که یک مقام سابق سیا است و هنوز در خصوص تحولات در ایران به دولت آمریکا گزارش می دهد، با اشاره به قرار داد فروش تسلیحات اسرائیل به آذربایجان می گوید، این قرار دارد یک میلیارد و 600 میلیون دلاری شامل فروش پهپاد (هواپیمای کوچک بدون سرنشین) به آذربایجان نیز می شود که در اوایل سال جاری به طور علنی اعلام شد.

به گفته وی، ایرانیان بر این باورند که اسرائیل ار محدوده ارضی آذربایجان برای ساماندهی برخی اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی استفاده کی کند.

این در حالی است که ادعا می شود، در ژانویه گذشته، پس از اینکه موضوع آذربایجان در درون جمهوری اسلامی تا حدودی به نتیجه رسید، سرویس اطلاعاتی تهران مجوز اقدام علیه سفر اسرائیل در آذربایجان و دیگر اهداف یهودیان در باکو، پایتخت آذربایجان را صادر کرد. در همین رابطه سرویس امنیتی آذربایجان برخی افراد را دستگیر کرد.

هرچند در این جنگ سایه ای نام آمریکا، اسرائیل، آذربایجان و ایران به چشم می خورد اما همه این کشورهای اتهامات وارده را رد می کنند. ایران نیز به دنبال دستگیری برخی افراد در آذربایجان اعلام کرد این یک سناریوی کمدی طراحی شده از سوی ایالات متحده است. در همین حال آذربایجان نیز هر گونه نقش آفرینی در اقدامات ضد ایرانی را تکذیب می کند و ماه گذشته نیز سفیر آذربایجان در پاکستان اعلام کرد که آذربایجان به پایگاهی برای اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران تبدیل نخواهد شد.

این در حالی است که دولت علی اف ها ، از زمان فروپاشی جماهیر شوروی سابق در سال 1992 از کمک ها فراوان آمریکا بهره مند است. در این سال ها صنعت نفت آذربایجان به سرعت پیشرفت کرده و با توجه به جایگاه این کشور در تامین انرژی در بین کشورهای باقی مانده از جماهیر شوروی سابق، آمریکایی ها می کوشند کمتر نارضایتی خود را در مورد تحرکات اخیر آذربایجان نشان دهند.

این رویکرد از پیچیدگی های حاکم بر منطقه حاصل می شوند. آذربایجان مدت هاست که در جنگی تلخ و طولانی با ارمنستان به سر می برد . جنگی بر سر به دست آوردن سهم بیشتری از سرزمین ها. از آنجایی که ارمنستان از حمایت روسیه بهره می برد و ایران و روسیه نیز بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی متحد هستند، طبیعی است که باکو به دنبال حمایت آمریکا و دیگر متحدان منطقه ای اش باشد.

اما ایده همکاری جدی با اسرائیل ، تنش های منطقه ای را در سطح دیگری قرار داده است. چنین اتحادی ، تهدیدی برای جمهوری اسلامی به شمار می رود و باکو می تواند در زمینه تامین اطلاعات جاسوسی مورد نیاز نقش موثری را ایفا کند.

این در شرایطی است که موضوع استفاده اسرائیل از خاک آذربایجان برای فرود آمدن و سوخت گیری مجدد جنگنده ها نیز مطرح است.

 

منبع: گلوبال پست

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: آذربایجان اسرائیل آمریکا جمهوری اسلامی برنامه های هسته ای جاسوسی


( ۵۶ )

نظر شما :