اردوغان: ما انقلاب کردیم

۱۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۹۰۸۶۷۱ سرخط اخبار

جب طیب اردوغان اظهار داشت: حاکمیت 10 ساله حزب عدالت و توسعه یک "انقلاب" در فضای سیاسی ترکیه ایجاد کرده و به میراث کودتاهای نظامی پایان بخشیده و باعث تحقق خواست مردم در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، در نشست سالانه حزبش در نزدیکی آنکارا اظهار داشت: نه تنها یک حزب جدید بر سر کار آمد بلکه یک انقلاب در ذهنیت سیاسی ترکیه به راه افتاد.

حزب عدالت و توسعه وابسته به اردوغان در انتخابات سوم نوامبر سال 2002 پیروز شد و از آن زمان تاکنون قدرت را در دست داشته است.

اردوغان افزود که حزبش یک درک جدید از سیاست را معرفی کرده است.

وی اعلام کرد: حزب عدالت و توسعه معتقد به دموکراسی پیشرفته، حقوق و آزادی و ذهنیت نخبگان است که در طول یک دهه گذشته بر فضای سیاسی ترکیه تسلط داشته است.

اردوغان در یک سخنرانی که به طور مرتب که به دلیل تشویق حاضران قطع می شد، اظهار داشت: جمهوریخواهان واقعی از یک دهه پیش بر سر کار آمده اند.

اردوغان سوم نوامبر را یک نطقه عطف و یک آغاز جدید نه تنها برای حزب عدالت و توسعه بلکه برای کل کشور دانست.

اردوغان پس از روی کار آمدن در سال 2002 قدرت ارتش مقتدر این کشور را کاهش داد، ارتشی که خود را محافظ اصول سکورلایسم در ترکیه می داند و در طول نیم قرن گذشته چهار کودتا کرده و همچنین در گذشته حزب عدالت و توسعه را تهدید به ممنوعیت فعالیت سیاسی کرده است.

اردوغان در اشاره به ارتش اظهار داشت: نه کشور و نه جمهوری به محافظ نیاز ندارند. ملت "یک پرستار بچه" نمی خواهند. این ملت بزرگ دارای قدرت محافظت از جمهوری و کشور خود هستند.

دولت اردوغان اختیارات ژنرال های ارتش این کشور را کاهش داده و گفته می شود بیش از 300 افسر ارتش به اتهام توطئه چینی برای کودتا علیه حزب عدالت و توسعه به پشت میله های زندان رفته اند.

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: شاید ممکن باشد که بتوان با عده ای نخبه بر کشور حکومت کرد اما در یک جمهوری دموکراتیک باید قدرت را از مردم گرفت.

در طول 10 سال گذشته، حزب عدالت و توسعه، اقتصاد ترکیه را متحول و وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور در سال 2001 را تبدیل به یک اقتصاد پررونق کرده است. تنها در طول دو سال گذشته رشد اقتصادی این کشور بیش از هشت درصد بوده است.

اردوغان در سخنرانی خود به دستاوردهای اقتصادی دولت و ساخت پروژه های زیرساختی اشاره کرد.

اپوزوسیون ترکیه اعلام کرد که نگران متزلزل شدن سنت های سکولار ترکیه است و سکولاریسم در این کشور به خاطر اردوغان و حزبش در خطر است.

اردوغان همچنین درخصوص اعتصاب غذای برخی افراد برای آزادی رهبر شورشی خود اظهار داشت: ما نمی توانیم رئیس تروریست ها را به خاطر اینکه شما می خواهید آزاد کنیم.

این درحالیست که نزدیک به 700 تن برای آزادی عبدالله اوجالان اعتصاب غذا کرده اند.

کلید واژه ها: ترکیه عدالت و عدالت و توسعه عدالت و توسعه حزب عدالت و حزب عدالت و توسعه حزب عدالت است. اردوغان اردوغان سیاسی قدرت


نظر شما :