«جان برنان» گزینه احتمالی برای جانشینی پترائوس

۲۰ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۹۰۸۹۸۳ سرخط اخبار

یموند مک‌گاورن مامور بازنشسته سازمان سیا است که سالهای زیادی مسئول ارائه گزارش به رؤسای جمهور آمریکا در کاخ سفید بوده است.

مک‌گاورن در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس در خصوص استعفای ژنرال دیوید پترائوس گفت که اگر بخواهم بلافاصله قضاوت کنم دلیلی که وی برای استعفای خود اعلام کرده است می تواند صحت داشته باشد ولی روزهای آینده می توان حدس های دقیق تری زد.

فارس: ژنرال پترائوس علت استعفای خود را مسئله شخصی که درگیر آن بوده است اعلام کرده است تا چه اندازه این دلیل می تواند باعث استعفای او باشد؟

مک‌گاورن: به نظر من دلیلی که ژنرال پترائوس برای استعفای خود اعلام کرده است و مساله رابطه عشقی وی با فردی غیر از همسر خود می تواند دلیل واقعی استعفای او از ریاست سازمان سیا باشد زیرا زمانی که کسی می خواهد از سمت خود کناره گیری کند و یا حتی از وی می خواهند که استعفا دهد وی دلیل استعفای خود را اینگونه بیان می کند که "می خواهم زمان بیشتری را با خانواده سپری کنم".

فارس: به نظر شما فردی که جایگزین پترائوس می‌شود به اندازه وی دارای نفوذ و قدرت خواهد بود؟

مک‌گاورن: دیوید پترائوس نفوذ بسیار زیادی در کنگره داشت و سازمان سیا را نیز به شدت نظامی کرده بود به همین خاطر بعید به نظر می رسد فرد دیگری که بخواهد جاگزین وی شود قدرت و اقتدار وی را داشته باشد. شاید اوباما به همین علت به مساله ورود کند و برخی از افراد دیگری را که در سازمان سیا از قدرت زیادی برخوردار هستند را مجبور به استعفا کند تا نفوذ بیشتری در این سازمان داشته باشد.

فارس: جایگزین های احتمالی ژنرال پترائوس در سمت ریاست سازمان سیا چه کسانی خواهند بود؟

مک‌گاورن: به نظر من مایکل مورل طی چند ماه آینده سرپرستی سازمان سیا را برعهده خواهد داشت تا بتوانند گزینه مناسب ریاست سازمان را مشخص کنند. افرادی هستند که روی انتخاب آنها گمانه زنی می شود ولی خوب آنها نمی توانند انتخاب مناسبی باشند و از اعلام آنها صرف نظر می‌کنم ولی اسامی جدید طی روزهای آتی مشخص می شوند.

فارس: به نظر شما چه تیپ آدمی برای ریاست سازمان سیا انتخاب می‌شود؟ آیا دوباره شاهد یک نظامی در راس این سازمان خواهیم بود؟

مک‌گاورن: به دلیل نفوذ نظامی ها در سازمان سیا وقت آن رسیده است که یک رئیس غیر نظامی در راس سازمان سیا قرار بگیرد و من تصور می کنم که اوباما چنین تصمیمی بگیرد البته این ها همه حدس و گمان است و مشخص نیست که چه تصمیمی گرفته خواهد شد. ولی این اتفاق به اوباما این امکان را می دهد که کنترل بیشتری روی سازمان سیا داشته باشد و فکر می کنم که او با کمال میل علاقه داشته باشد که جان برنان را برای تصدی این پست معرفی کند ولی به دلیل اینکه وی یکی از مدافعان ترور و آدم ربایی و عملیات های مخفی است برای این پست مورد تایید قرار نگیرد و به همین خاطر شاید از اول اصلا معرفی نشود.

برنان آدم قدرتمند و با نفوذی است و هم اکنون هم نفوذ زیادی در سازمان دارد و باید دید که آیا ارتباطی بین وی و رئیس جدید سازمان سیا وجود خواهد داشت یا خیر.

فارس: نیویورک تایمز در گزارشی نوشت است که استعفای پترائوس شوک بزرگی به کاخ سفید بود، به نظر شما این شوک تاثیر زیادی  بر کاخ سفید طی ماه های آتی خواهد گذاشت؟

مک‌گاورن: اگر من جای رئیس  جمهور بودم از این اتفاق به عنوان یک فرصت استقبال می‌کردم برای اینکه یک نفری را جایگزین پترائوس کنم که اینقدر قدرتمند و با نفوذ نباشد زیرا با استعفای پترائوس جایگاه و قدرت اوباما بیشتر می شود و امیدوارم اوباما از این فرصت استفاده کند.

کلید واژه ها: سیا سازمان سیا پترائوس استعفای نفوذ اوباما ریاست قدرت ژنرال ریاست سازمان


نظر شما :