مالزی، بهشتی که جهنم شد

۰۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۰۹۴۷۹ سرخط اخبار

تابناک :بايد کمي به عقب برويم. کمي عقب‌تر تا معلوممان شود از کجا شد که مالزي به بهشت ايرانيان تبديل شد. جمعيت ايراني‌هاي دانشجو در مالزي حدودا 14 هزار نفر تخمين زده مي‌شوند . با توجه به اينکه بر اساس آمارهاي تقريبي حدود 70 هزار ايراني در مالزي زندگي مي‌کنند، بيراه نيست اگر مالزي را بهشت تازه ايرانيان مهاجر بخوانيم. ايرانياني که طي دو دهه گذشته درصدد مهاجرت به کانادا و کشورهاي اروپايي و آمريکا بودند، بعد از سفت و سخت شدن قوانين مهاجرت طي سال‌هاي اخير، کشورهاي نزديک تر و آسيايي را مقصد خود ساختند . 

 
به گزارش ايران آباد، تا چند سال پيش ايرانيان فراواني براي تحصيل راهي هندوستان مي‌شدند اما مالزي توانست گوي سبقت را در اين ميان از همه کشورهاي اطراف بربايد و جمعيتي قابل توجه از ايراني‌ها را در خود گرد آورد. ايرانيان مقيم مالزي اين روزها چگونه زندگي مي‌کنند؟
 
از يک ماه و نيم پيش که قيمت ارز به طور ناگهاني رو به افزايش گذاشت و ارزش پول ملي ايران به شدت سقوط کرد، زندگي ايرانيان خارج از کشور نيز دستخوش تغييرات جدي شد و ايرانيان مقيم مالزي بيش از هر گروه ديگري اين تغيير را احساس کردند. وابستگي به درآمد داخل ايران براي اين دسته از ايرانيان بسيار بيشتر از ساير گروه‌ها بود . نرخ برابري ريال ايران با رينگيت مالزي چنان بود که ايراني‌ها مي‌توانستند با کرايه دادن يک خانه در منطقه‌اي متوسط از شهر به قيمت حدود يک ميليون تومان در ماه راهي مالزي شوند و در آن ديار روزگار بگذرانند. کم نبود شمار ايرانياني که واحدهاي مسکوني خود را کرايه دادند و به مالزي رفتند تا در اين کشور بهشتي موعود براي خود بسازند. 
 
تا سال قبل يک ميليون تومان 2500 رينگيت مي‌شد و اين هزينه کفاف زندگي يک خانواده متوسط بدون ريخت و پاش را مي‌داد. ارزش هر رينگيت مالزي در سال گذشته در حدود 400 تومان بود و در سال 1389نيز 300 تومان . قبل از آن 250 تومان . زندگي با اين ارزش برابري، براي ايرانيان بسيار باصرفه بود. هر هزار تومان چهار رينگيت مي‌شد و هر چهار رينگيت مي‌توانست صرف خريد کمي بيش از دو ليتر بنزين، شش عدد تخم مرغ ، سه عدد نان لواش، يک کيلو موز و دو عدد آناناس و ... ‌شود. اما با افزايش قيمت رينگيت در برابر ريال اين تعادل به هم خورد و زندگي براي ايراني‌ها هر سال دشوارتر از قبل شد تا جايي که حالا ديگر بسياري نمي‌توانند با اين قيمت‌ها در مالزي زندگي کنند چرا که مالزي ديگر کشوري ارزان براي ايراني‌ها نيست.
 
انتخاب شيوه اشتباه
شايد اين تاثيرپذيري بيش از حد زندگي ايرانيان مقيم سرزمين‌هاي استوايي از روند اتفاقات داخل به دليل انتخاب شيوه‌اي اشتباه براي زندگي باشد. بسياري از خانواده‌هاي مقيم مالزي و البته برخي ديگر از کشورها به درآمد ريالي خود در داخل کشور که از محل اجاره خانه يا فعاليت اقتصادي تامين مي‌شود دل بسته‌اند. به اين ترتيب ريسک زندگي در اين کشورها افزايش يافته و هزينه‌اي مضاعف نيز به دليل اين نوع انتخاب به اقتصاد ايران تحميل مي‌شود. در توضيح اين مطلب بايد اشاره داشت وابستگي به درآمد ريالي داخل کشور بدون ترديد سبب خروج سالانه ارز از کشور مي‌شود که در صورت محاسبه تعداد خانوارهاي ساکن و ميزان پول مورد نيازشان در يک سال، اين نتيجه حاصل مي‌شود که هر سال پول هنگفتي بابت زندگي ايرانيان خارج از کشور از کيک اقتصاد ايران کنده مي‌شود. اين شيوه اشتباه در درازمدت مي‌تواند به تحليل بنيه اقتصاد ضعيف ايران منجر شود، اقتصادي تک محصولي و وابسته به نفت.
 
مالزي چگونه جايي است؟
مالزي از حدود يک دهه پيش به مقصد بسياري از مسافران ايراني تبديل شد. دانشجوياني که قيمت زندگي و تحصيل در مالزي را بسيار ارزان‌تر از ايران يافته بودند، با تکيه بر اين مولفه اقتصادي راهي سرزمين استوايي شدند. مالزي جايي نيست که ايراني‌ها در آن احساس غربت کنند. کشوري مسلمان و آسيايي با مردماني خونگرم که در ابتدا از ورود ايراني‌ها بسيار استقبال مي‌کردند و کم کم بي‌تفاوتي در نگاهشان جايگزين استقبال شد و حالا از پس يک دهه حضور چشمگير دانشجويان ايراني و حتي دانش آموزان ايراني در مقطع دبيرستان ، خشم و نارضايتي را در بسياري موارد مي‌توان در چهره‌هايشان ديد. به گواه آمار بيش از 6 هزار دانش آموز ايراني در مدارس مالزي درس مي‌خوانند تا ديپلم بگيرند و وارد دانشگاه شوند.
 
شکل گيري نگاه منفي به ايرانيان
اشتغال برخي ايرانيان به قاچاق مواد مخدر در اين کشور سبب ساز تبليغات دامنه دار فراواني شده است. خصوصا که برخي ايرانيان زنداني در اين کشور نيز حکم اعدام دريافت کرده‌اند. با اين حال جمعيت ايرانيان مقيم مالزي جمعيتي قابل توجه هستند. ايرانيان مقيم اين کشور در اغلب مشاغل خدماتي مرتبط با ايرانيان حضور دارند. از رستوران‌داري تا آرايشگري و دندانپزشکي و نانوايي گرفته تا کلينيک روانپزشکي و ... . جمعيت زيادي از ايرانيان نيز در اين کشور به کار دلالي خانه و ماشين براي هموطنان تازه از راه رسيده اشتغال دارند.
 
کار ثبت شرکت و تلاش براي دريافت اقامت از اين طريق نيز در اين کشور بسيار سودآور است. ايرانيان مقيم اين کشور اگر دانشجو باشند و مجرد که غالبا جمعي نسبت به اجاره خانه اقدام مي‌کنند. نکته جالب اينجاست که در مالزي تمامي خانه‌ها سه خوابه هستند از اين رو سه نفر مي‌توانند در اين خانه‌ها ساکن شوند تا به هر کدام يک اتاق برسد. اجاره يک خانه سه خوابه در يک منطقه متوسط حدود ماهي دو هزار رينگيت قيمت دارد. به اين ترتيب سهم هر فرد در حدود 630 رينگيت مي‌شود. حالا خانه‌اي که تا يک سال پيش براي ايراني‌ها 252 هزار تومان ماهانه هزينه برمي‌داشت امروز حدود 630 هزار تومان هزينه دارد چرا که قيمت رينگيت از 400 تومان در سال گذشته به 1000 تومان درشرايط فعلي افزايش يافته است .
 
کشور بدون تورم
مالزيايي‌ها اين روزها با تعجب ايراني‌ها را نگاه مي‌کنند. ايراني‌هايي که درس و تحصيل را نصفه و نيمه رها مي‌کنند و با افسوس به کشورشان بر مي‌گردند . با تکرار يک واژه زير لب ، تورم . تورم براي اهالي مالزي هيچ معنايي ندارد. هر چند طي سه سال اخير هزينه زندگي براي ايراني‌ها هر سال بيشتر از سال گذشته شده است اما براي مالزيايي‌ها تورم هيچ معنايي ندارد. قيمت‌ها هميشه يکسان است و مردم متوجه موضوعي به اسم تورم و افزايش روزمره قيمت کالا و خدمات نمي‌شوند. خانه‌اي که در سال 1388 به قيمت دو هزار رينگيت اجاره داده مي‌شد امروز نيز همان قيمت را دارد. از اين رو براي مالزيايي‌ها کمي عجيب است که چه اتفاقي افتاده که ايراني‌ها از پس تامين هزينه هايشان بر نمي‌آيند .
 
متوسط هزينه زندگي در مالزي
يک خانواده در مالزي مي‌تواند با حدود 2500 رينگيت درآمد در ماه زندگي متوسطي را بگذراند . قيمت هر ليتر بنزين در اين کشور 1.9 رينگيت است . البته کسب درآمد 2500 رينگيتي در ماه براي ايراني‌ها يا مهاجران کمي مشکل است. حقوق مهاجران خصوصا دانشجويان نيمه وقت در اين کشور به شدت پايين تر از اين رقم است و در حدود 1200 رينگيت درآمدي است که به طور متوسط مي‌توان در اين کشور کسب کرد . در اينجا شير ليتري 6 رينگيت، گوشت کيلويي 30 رينگيت، پنيراز کيلويي 7 رينگيت به بالا ، برنج حدود 5 رينگيت قيمت دارد. به اين ترتيب هزينه خريد هر ليتر شير که تا سال گذشته براي ايراني‌ها 2400 تومان بود امروز به 6000 تومان رسيده است . گوشت کيلويي 12 هزار تومان براي ايراني‌ها امروز 30 هزار تومان قيمت دارد و برنج کيلويي 2 هزار تومان حالا 5 هزارتومان است‌. از اين مقايسه‌ها مي توان پي برد که هزينه زندگي ايراني‌ها در اين کشور طي يک ماه سه برابر افزايش يافته و افزايش سه برابري هزينه‌ها چيزي نيست که همه گروه‌هاي درآمدي بتوانند در برابرش تاب بياورند. هزينه درمان نيز بسيار بالاست.هر چند خود مالزيايي‌ها تحت پوشش بهداشت و درمان رايگان هستند اما مهاجران بايد هزينه‌هاي بالايي را براي درمان پرداخت کنند.
 
مسافران مالزي آب مي روند؟
تا پيش از اعمال محدوديت‌هاي ارزي در مرداد ماه سال جاري به طور متوسط هر هفته حدود 15 هزار ايراني به مالزي سفر مي‌کردند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد حجم سفرها از زمان اعمال تحريم‌ها به شدت کاهش يافته است و موج بازگشت از اين کشور در پي بحران ارزي ايران شدت گرفته است. پيش بيني مي‌شود مالزي با کاهش ورود گردشگر از ايران روبرو شود . قطع ارز مسافري و همچنين رشد نرخ رينگيت در برابر ريال ديگر انگيزه‌اي براي سفر به کشوري استوايي را براي ايراني‌ها باقي نمي‌‌گذارد. کشوري که زماني خود را بهشت معرفي مي‌کرد اما حالا به جهنمي براي برخي از ايراني‌ها تبديل شده است.

کلید واژه ها: مالزی رینگیت ایرانیان زندگی قیمت برای ایرانی ها مقیم در مالزی هزار تومان ایرانیان مقیم کمی درآمد حالا اجاره مقیم مالزی کیلویی تورم


( ۴۱ )

نظر شما :

امير ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۵
انگار زندگی من رو به نگارش درآورده. من هم دقیقا در همان مقطع زمانی برای تحصیل با هزینه خودم به کوالالامپور رفتم و دقیقا با افزایش ناگهانی قیمت دلار تحصیل را نیمه کاره رها کردم و به ایران برگشتم. افسوس بر عمر از دست رفته.