مرسی صدای مصری ها را بلند کرد

۰۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۰۹۵۰۰ سرخط اخبار

 محمد مرسی طی بیانیه‌ای دستوری صادر کرده است که بنا بر آن عدم تبعیت از دستورات و تصمیم‌های خودش را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس هیچ نهاد دولتی حق سرپیچی و رد کردن دستورات صادره از سوی وی را نخواهد داشت.

در این بیانیه که از سوی سخنگوی مرسی در تلویزیون دولتی مصر قرائت شد، تأکید شده است که هیچ دادگاهی اجازه لغو دستورات محمد مرسی را نخواهد داشت و دستورات صادره از سوی وی که پیش‌تر از سوی دادگاه غیرقانونی اعلام شده بودند، بار دیگر به جریان خواهند افتاد.

محمد مرسی همچنین عبدالمجید محمود، دادستان کل مصر را از سمتش برکنار کرد و طلعت ابراهیم عبدالله را به عنوان جانشین وی برگزید.

رئیس‌جمهوری مصر پیشتر در ماه اکتبر عبدالمجید محمود را از کار برکنار کرده بود اما پس از دو روز تنش، با ابقای مجدد وی در این سمت موافقت کرد.

دستور برکناری دادستان کل مصر در پی تبرئه ۲۴ تن از مقامات پیشین این کشور صورت گرفته بود که به مشارکت در سرکوب مخالفان حسنی مبارک در میدان تحریر متهم شده بودند.

این در حالیست که در واکنش به دستورات روز پنجشنبه مرسی، گروه‌های مخالف دولت مصر از مردم خواسته‌اند تا در روز جمعه به خیابان‌ها بروند و علیه دستور محمد مرسی که اختیارات ریاست جمهوری را افزایش داده بود، اعتراض کنند.

آنها اعلام کردند که این حرکت مرسی کودتا علیه مشروعیت است و رئیس جمهوری مصر را "فرعون جدید" مصر خواندند.

به نقل از بی.بی.سی، دستور جدید مرسی او را مافوق همه نهادی‌های مصر می‌کند و حتی قوه قضائیه مصر هم نمی‌تواند فرمان او را رد کند.

این در حالیست که طرفداران مرسی می‌گویند که او برای حفاظت از انقلاب مصر این کار را کرده است.

روز پنجشنبه هزاران تن در حمایت از این دستور مرسی روبه‌روی دیوان عالی مصر شادی کردند، در حالیکه رهبران مخالفان در مصر به این موضوع واکنش نشان دادند.

در یک نشست مطبوعاتی مشترک میان محمد البرادعی و عمرو موسی، سامح عاشور، رئیس کانون وکلای مصر، تصمیم مرسی کودتا علیه مشروعیت اعلام شد.

آنها از مصری‌ها خواستند تا روز جمعه برای بیان اعتراض‌شان به میدان‌های شهرها بروند.

البرادعی که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست، گفت که مرسی با این تصمیم خود را مافوق قانون قرار داده است.

او در توئیتر خود مرسی را "فرعونی" جدید خواند.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، البرادعی اظهار کرد که مرسی مفهوم دولت و مشروعیت را از بین برده و خود را حاکمی قرار داده که از جانب خدا تعیین شده است.

همچنین بنا به این قانون دادگاه‌های مصری نمی‌توانند مجلس قانون اساسی این کشور را منحل کنند.

مجلس قانون اساسی که 100 تن عضو دارد، در حال حاضر در حال تنظیم پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر است.

کلید واژه ها: مصر مرسی دستورات


نظر شما :