آغاز تور اروپایی ضدروسی خانم وزیر

۱۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۹۰۹۸۶۸ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا در اولین سفر خود به جمهوری چک درخصوص استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز سوریه و ترکیه و نیز ساخت راکتورهای اتمی با مقام‌های این کشور به بحث می‌پردازد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر پنج روزه خود به اروپا که از جمهوری چک آغاز می‌شود، قرار است با حنا ربانی کهر، همتای پاکستانی خود نیز دیدار کند. سفر وی در نهایت در ایرلند و ایرلند شمالی به پایان می‌رسد.


وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد امروز (دوشنبه) مقام‌های جمهوری چک را متقاعد کند تا به جای انتخاب روسیه برای ساخت راکتور هسته‌ای به مبلغ 10 میلیارد دلار، کارخانه وستینگهوس آمریکا را برگزینند. چک به شدت برای تامین انرژی به مسکو وابسته است.


علاوه بر این، بستن قرارداد ساخت این راکتور با کارخانه آمریکایی می‌تواند 9 هزار شغل جدید در این کشور ایجاد کند.


کلینتون همچنین قرار است امروز صبح با "پتر نکاس"، نخست‌وزیر و "کارل شوارزنبرگ"، وزیر امور خارجه چک دیدار کند.


وزیر امور خارجه آمریکا بر تامین و تضمین امنیت راکتورهای اتمی کارخانه وستینگهوس تاکید کرد.


پیشنهاد جمهوری چک برای گسترش ظرفیت اتمی خود باعث مخالفت اتریش و آلمان، دو همسایه این کشور شده است. برای این منظور هیلاری کلینتون قرار است یک کنفرانس با وزیران امور خارجه هر دو کشور و روسیه برگزار کند.


وی پس از این کنفرانس روز سه‌شنبه و چهارشنبه به بروکسل می‌رود تا در نشست ائتلاف نظامی ناتو شرکت کند.


بسیاری از مردم جمهوری چک نگران این موضوع هستند که اتکای بیش از حد این کشور به تامین انرژی از سوی روسیه باعث شود تا پراگ، پایتخت جمهوری چک از این رهبر سابق کمونیست تاثیر بپذیرد. پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، پراگ یکی از متحدان نزدیک آمریکا شد.
 

کلید واژه ها: چک جمهوری چک آمریکا امور خارجه آمریکا


نظر شما :