افشای دیدار محرمانه نمایندگان آمریکا و کره شمالی

۲۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۹۱۴۸۱۴ سرخط اخبار

 یک پایگاه اینترنتی آمریکایی فاش ساخت که در ماه مارس یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا با یک نماینده ارشد دولت کره شمالی در شهر نیویورک ملاقات داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی فارین پالیسی، منابع خبری دیپلماتیک عنوان کردند کلیفورد هارت، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا به مذاکرات شش جانبه خلع سلاح کره در اواسط ماه مارس کمی پیش از آنکه کره شمالی اظهارات و اقدامات تحریک آمیز خود را آغاز کند با هان سونگ-ریول، معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل ملاقات کرده است.

این نشست از طریق آنچه که در محافل دیپلماتیک به "مجرای نیویورک" مشهور شده و معمول ترین شیوه ارتباط مستقیم میان واشنگتن و پیونگ یانگ است، حاصل شده است.

منابع خبری گفتند که هیچ پیشرفت حقیقی در جریان این نشست حاصل نشده و از سوی مقامات آمریکایی حاضر در نشست نیز هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نشده است.

بر این اساس طرف آمریکایی تنها درخواست دولت آمریکا برای اجتناب کره شمالی از اقدامات تحریک آمیز و پیشنهاد آن برای بازگشت به دیپلماسی در صورت تعهد کره شمالی به انجام وظایف بین المللی خود و ورود به مسیر خلع سلاح هسته ای را تصریح کرده است. طرف کره شمالی نیز تنها به سادگی موافقت کرده تا این اطلاعات را به پیونگ یانگ منتقل کند.

برای آن دسته از کارشناسان منتقد رویکرد فعلی باراک اوباما با کره شمالی، که بر پایه اصل "صبر استراتژیک" است و نیز انتظار برای آنکه پیونگ یانگ محاسبات خود را تغییر دهد و به مذاکرات چند جانبه ملحق شود، برگزاری این نشست تنها نشانه ای از ناکارآمد بودن سیاست دولت آمریکا است.

جوئل ویت، مذاکره کننده سابق هسته ای آمریکا به پایگاه اینترنتی "کیبل" گفت: متاسفانه مجرای نیویورک که در گذشته راه ارتباطی مهم میان پیونگ یانگ و واشنگتن بود ظاهرا تبدیل به مکانی برای تبادل مذاکرات بی نتیجه شده است. در جدیدترین مورد، مجرای نیویورک پیش از آنکه کره شمالی در ماه فوریه سومین آزمایش هسته ای خود را انجام دهد برای هشدار به وزارت امور خارجه آمریکا استفاده شد. انتظار می رود کره شمالی تا روز چهارشنبه دست به آزمایش یک موشک بالستیک برد متوسط بزند و ممکن است که از طریق دفتر نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل هشدار دیگری به دولت اوباما داده شود.

وزارت امور خارجه آمریکا همچون سکوت خود نسبت به بحث درباره مجرای نیویورک در گذشته، از اظهار نظر درباره نشست ماه مارس در نیویورک نیز خودداری کرده است.

کلید واژه ها: کره شمالی آمریکا نیویورک پیونگ امور خارجه آمریکا یانگ پیونگ یانگ


نظر شما :