پیونگ‌یانگ آزمایش هسته‌ای خود را به واشنگتن اطلاع داده بود

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۱۲۷۴۲ سرخط اخبار

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کره شمالی دولت واشنگتن را در خصوص برنامه اش برای انجام آزمایش اتمی پیش از انفجار زیر زمینی روز سه شنبه مطلع کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: پیونگ یانگ ما را در خصوص تمایل به منظور انجام یک آزمایش اتمی مطلع کرده بود اما زمان دقیق این آزمایش را اطلاع نداده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات اطلاع رسانی کره شمالی در خصوص برنامه های این کشور برای انجام آزمایش اتمی افزود: وزارت امور خارجه تنها به واسطه کانال های ارتباطی معمول از این آزمایش مطلع شده بود.

دو کشور هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند و پیونگ یانگ از طریق سازمان ملل در نیویورک پیام های خود را به واشنگتن ابلاغ می کند. نولاند با تاسف انگیز خواندن این آزمایش اتمی گفت، جان کری، وزیر امور خارجه با همتایان خود در کره جنوبی، چین و ژاپن صحبت کرده است.

جان کری با سرگئی لاوروف، همتای روس خود تماس گرفت اما به دلیل سفر لاوروف به آفریقا گفت وگویی میان این دو صورت نگرفت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اوایل روز سه شنبه آزمایش اتمی پیونگ یانگ را یک اقدام به شدت تحریک آمیز خواند که ثبات منطقه را تضعیف می کند و اعلام کرد که کره شمالی با انجام این آزمایش تعهدات خود را نقض کرده است.

اوباما افزود: اینچنین اقدامات تحریک آمیزی ضامن امنیت کره شمالی نیست. این اقدامات نه تنها باعث قدرت این کشور نمی شود بلکه پیونگ یانگ را به انزوا و فقر بیشتر سوق می دهند.

کلید واژه ها: آزمایش آزمایش اتمی یانگ پیونگ این آزمایش وزارت امور خارجه پیونگ یانگ کره شمالی آمریکا


نظر شما :