نخستین هشدار کری به کره شمالی

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۱۲۴۵۵ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه جدید آمریکا و همتای کره جنوبی اش توافق کرده اند در صورتیکه کره شمالی تهدید خود را درباره انجام آزمایش اتمی عملی کند این کشور را مجازات کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هشدار جان کری، وزیر امور خارجه جدید آمریکا درباره مجازات کره شمالی در بحبوحه نشانه هایی از قریب الوقوع بودن آزمایشات اتمی و پیش بینی رئیس جمهوری در حال کناره گیری کره جنوبی درباره احتمال انفجار چند وسیله اتمی به صورت همزمان توسط پیونگ یانگ، مطرح شده است.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته پرتاب راکت دوربرد توسط کره شمالی را محکوم کرده علاوه بر این، پیونگ یانگ در صورت انجام سومین آزمایش اتمی با تحریم های جدیدی مواجه می شود.

کره شمالی ماه ژانویه سال 2013 میلادی اعلام کرد که قصد دارد در اعتراض به اعمال تحریم های شدیدتر در پی پرتاب راکت در ماه دسامبر سال 2012 میلادی، یک آزمایش اتمی ترتیب دهد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در جریان گفت وگوی تلفنی میان جان کری و کیم سونگ هوآن، همتای کره جنوبی اش، هر دو طرف به این توافق دست یافتند در صورتیکه کره شمالی به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه دهد و به گام های بعدی در زمینه آزمایش های موشکی و اتمی دست بزند، به طور حتم این امر پیامدهایی را برای پیونگ یانگ به همراه خواهد داشت.

لی میونگ باک، رئیس جمهوری در حال کناره گیری کره جنوبی به روزنامه "چوسون ایلبو"، گفت: پیونگ یانگ ممکن است چند آزمایش اتمی همزمان را همزمان با تلاش برای ایجاد یک کلاهک برای قرار دادن بر روی یک موشک دوربرد آزمایش کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین به این موضوع اشاره نکرد که آیا اظهاراتش بر مبنای یافته های اطلاعاتی است یا خیر.

کره شمالی با ابراز نارضایتی از تحریم ها علیه پرتاب موشکی خود، اعلام کرد که این حق پیونگ یانگ است که برای ارسال ماهواره ها به فضا تحت برنامه توسعه فضایی اقدام به پرتاب موشک کند.

پیونگ یانگ در سال های 2006 و 2009 نیز آزمایش های اتمی داشته است. همچنین شورای امنیت سازمان ملل از کره شمالی خواسته است از آزمایش اتمی خود دست بکشد در غیر این صورت با واکنش های شدید و اقدامات قاطع روبه رو می شود.

رسانه دولتی کره شمالی نیز روز یکشنبه اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر کشور در جریان دیدار با مقام های ارشد حزب کارگر به موارد بسیار مهمی اشاره کرد که به تقویت ارتش و حفاظت از تمامیت ارضی و استقلال کشور منجر می شود.

روز دوشنبه نیز نیروهای دریایی کره جنوبی و آمریکا مانورهای سه روزه ای را در ساحل شرقی شبه جزیره کره آغاز کردند که شامل مانورهایی با سلاح واقعی، رزمایش های دریایی و شناسایی و کشف زیردریایی است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که این مانورها یک آموزش مشترک نظامی منظم هستند که پیش از آزمایش اتمی کره شمالی در حال انجام هستند.

کلید واژه ها: آزمایش کره شمالی کره جنوبی یانگ آزمایش اتمی پیونگ یانگ پیونگ پرتاب آمریکا


نظر شما :