فوربس به آمریکا توصیه کرد

مقابله با اهداف آمریکای لاتینی ایران

۱۶ آذر ۱۳۹۱ | ۰۲:۱۳ کد : ۱۹۰۹۹۸۴ اخبار اصلی آمریکا
ایالات متحده از بازار رقابت استراتژیک در آمریکای لاتین به طور محسوسی خارج شده و این در حالی است که جمهوری اسلامی با جدیت به دنبال نفوذ در این منطقه است.
مقابله با اهداف آمریکای لاتینی ایران

دیپلماسی ایرانی: اکتبر گذشته ، زمانی که دادستانی آمریکا مدعی شد برخی افراد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری گروه های آرژانتینی طرح سوء قصد علیه سفیر عربستان در واشینگتن را در دست داشتند که خنثی شد، سیاستمداران آمریکایی به یکباره در مورد نفوذ ایران در آمریکایی لاتین به خود آمدند.

آنچه آنها دریافتند برای کاخ سفید بسیار نگران کننده بود. جمهوری اسلامی از اواسط سال 2000 همکاری استراتژیکی را با ونزوئلا بنیانگذاری کرد و به این ترتیب راه های متعددی برای نفوذ به آمریکای لاتین ایجاد کرد. امروز ایران از روابط گرم دیپلماتیک نه تنها با کاراکاس بلکه با دولت های بولیوی و اکوادور بهره می برد. ایران همچنین از منابع استراتژیک این منطقه برای تقویت برنامه های هسته ای خود استفاده می کند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی یک حضور عملیاتی در آمریکای جنوبی ساماندهی کرده است که می تواند خطری مستقیم برای امنیت آمریکا باشد.

خطر و عمق این تهدید موضوعی است که به تازگی مورد مطالعه کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته است. این گزارش تحت عنوان خطی روی شن، به همکاری هایی اشاره می کند که اخیرا بین ایران و حزب الله از یک سو و دولت های رادیکال آمریکای لاتین از سوی دیگر برقرار شده است. دولت هایی که از ونزوئلا تا کارتل های مواد مخدر مکزیک گسترانیده شده اند. در این گزارش آمده است که برخی از این ارتباط ها ماهیت مالی دارند چرا که ایران به دنبال استفاده از فضای مالی و سیاسی کشور های آمریکای لاتین برای دور زدن تحریم ها و ادامه تجارت با جامعه جهانی است. اما این ارتباط ها این پتانسیل را نیز دارند که به سادگی به ارتباط های عملیاتی تبدیل شوند. بن بست بر سر برنامه های هسته ای ایران و احتمال اقدامی نظامی علیه این کشور، این نگرانی ها را تقویت کرده است که ایران روابط خود را با کشور های آمریکایی جنوبی به منظور مقابله به تهدید های احتمالی، تقویت کند.

این در حالی است که آمریکا در مورد این نفوذ هنوز واکنش کاملی نداشته است. تا امروز تنها کنگره اشاره کوچکی به ریسک های ناشی از نفوذ ایران در آمریکای لاتین داشته است اما هنوز یک استراتژی برای مقابله با این نفوذ تدوین نشده است.

باید گفت که ایالات متحده از بازار رقابت استراتژیک در آمریکای لاتین به طور محسوسی خارج شده و این در حالی است که جمهوری اسلامی با جدیت به دنبال نفوذ در این منطقه است.

این در شرایطی است که این رویکرد واشینگتن می تواند یک اشتباه پر هزینه باشد. آنگونه که گزارش ها نشان می دهد حضور ایران در مرز های جنوبی آمریکا بسیار فراتر از یک حضور ساده است. این در واقع یک جبه برای ایران به منظور اقدام علیه آمریکا به شمار می رود و آمریکا باید آمادگی مقابله با آن را داشته باشد.

آمریکا در حالی از کشور هایی مانند ونزوئلا فاصله گرفته که آنها به دوستان نزدیکی برای ایران تبدیل شده اند. دوستانی که گفته می شود علاوه بر ذخایر اورانیوم ، زمین خود را نیز برای احداث پایگاه های موشکی در اختیار جمهوری اسلامی قرار می دهند. این در حالی است که مقامات تهران بارها تهدید کرده اند به زودی موشک های ایرانی می توانند خاک آمریکا را نیز هدف قرار دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا نفوذ آمریکای لاتین جمهوری اسلامی


نظر شما :