آيا تورم ايران وارداتى است؟ اين گزارش به شما پاسخ مى دهد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۱۰ اقتصاد و انرژی
در روزهاى اخير دليل تورم بالاى ايران تورم جهانى عنوان مى شود. اين در حاليست که نرخ تورم در کشورهاى پيشرفته جهان در مقايسه با ايران بسيار اندک است و حتى نرخ رشد آن نيز قابل مقايسه با ايران نيست.
آيا تورم ايران وارداتى است؟ اين گزارش به شما پاسخ مى دهد

در روزهای اخیر مهمترین مشکل اقتصادی مردم ایران مشکل نرخ فزاینده تورم  است. در این روزها نه تنها قیمت مسکن به عنوان اولین نیاز انسان سیر فزاینده داشته است بلکه قیمت مواد غذایی به  خصوص برنج و گندم که غذای اصلی مردم ایران است نیز با سرعت بالای افزایش یافت و این مساله سبب شد تا فشار زیادی به زندگی مردم وارد شود.

هم اکنون شمار زیادی از مردم ایران تحت فشارهای سنگین اقتصادی هستند و با توجه به سیر فزاینده قیمتها در سال جاری انتظار می رود بر شمار افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند اضافه شود. در این میان در مورد دلایل افزایش تورم در ایران سخنان متفاوتی گفته می شود.

 برخی دلیل رشد تورم در ایران را افزایش قیمتها در سطح جهان و بحران اقتصادی دنیا می دانند. اگرچه رشد تورم جهانی روی اقتصاد ایران تاثیر دارد و ارتقای قیمت کالاها در کشورهای مختلف به خصوص اقتصادهای بزرگی همچون امریکا و اروپا سبب افزایش قیمت در ایران نیز می شود .

از آغاز سال جدید در ایران تورم بیشتر از قبل وارد زندگی مردم شد .در مورد نرخ واقعی  تورم در ایران اختلاف نظرهای زیادی میان کارشناسان وجود دارد . بانک مرکزی ایران تورم در ماه فروردین سال 1387 هجری شمسی را برابر با 21 درصد اعلام کرد در حالیکه برخی دیگر از کارشناسان اذعان داشتند با سیاستهای کارآمد اقتصادی دولت تورمی که می توانست 39درصد باشد به کمتر از 28 درصد رسید. ولی آیا تورم 28 یا 21 درصدی ایران با تورم در کشورهای دیگر جهان قابل مقایسه است یا خیر؟

تورم چیست؟

تورم یکی از مفاهیم کاملا آشنا برای مردم است. امروزه می توان مشکل تورم را نه مشکل اقتصادی یک یا چند کشور خاص که مشکل تمامی کشورهای جهان دانست. طبق آمارهای موجود درروزهای اخیر نرخ تورم در اروپا به بالاترین سطح طی یک دهه اخیر رسیده است و کشورهای آسیایی بزرگ از قبیل چین و هند که سالهای قبل را تنها و تنها با رشد و توسعه اقتصادی و به دور از تورم مشکل زا گذرانده بودند هم اکنون با همین مشکل مواجه هستند.

مشکل تورم در کشورهای آسیایی و افریقایی بیشتر از دیگر کشورها آسیب رسان است زیرا مردم این کشورها از استاندارد زندگی پایین تری برخوردار هستند به همین دلیل تورم بیشتر از اروپا و امریکا روی زندگی آنها تاثیر مخرب بجای می گذارد.

 

نرخ تورم(درصد)


نظر شما :