تا کنون 8 حمله به سفارت در تهران اتفاق افتاده است

دو حمله به سفارت ایران در 10 روز

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۱۰۱۳۹ اخبار اصلی اروپا آمریکا
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
هرچند از سال 1998 تا 2012 حمله جدی علیه سفارت ایران در کشور های خارجی گزارش نشده بود اما سال جاری میلادی رکورد 2 حمله به سفارت ایران را در برلین و دانمارک به ثبت رساند.
دو حمله به سفارت ایران در 10 روز

دیپلماسی ایرانی: عصر روز شنبه، در حالی که بر خلاف رویه معمول هیچ یک از رسانه های جهانی خبری از حمله به سفارت ایران در دانمارک منتشر نکرده بودند، احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، منافقین به دستور اسرائیل روز شنبه به سفارت ایران در دانمارک حمله کرده اند. پیش از این در سال 85 در اعتراض به انتشار تصاویر موهن از پیامبر اسلام در یک نشریه دانمارکی، گروهی معترض به سفارت دانمارک در ایران حمله کردند  و پس از چند ماه دولت دانمارک اعلام کرد ایران خسارات وارده به سفارت دانمارک را پرداخت می کند.

اما روز گذشته، در حالی که منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران از احتمال پرداخت خسارت وارده به سفارت ایران در برلین در جریان حمله 8 آذر خبر می داد،  موضوع حمله به سفارت ایران در دانمارک از سوی یکی از همکاران وی مطرح شد. تهران پس از حمله به سفارت ایران در برلین منافقین را متهم این جریان معرفی کرد و اکنون بخشایش نیز می گوید یک گروه 50 نفری از منافقین مجهز به تمامی تجهیزات وارد سفارت ایران در دانمارک شده و علاوه بر شکستن شیشه ها، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی بر روی دیوار سفارت نوشته است.

وی با بیان اینکه حمله به سفارت ایران در دانمارک، در ادامه حمله به سفارت ایران در آلمان انجام شده است، در تشریح جزییات این موضوع گفت: گروهی 50 نفره از منافقین با داشتن تمامی امکانات حتی نردبان از دیوار سفارت بالا رفته و حتی با قیچی های خاص سیم های خاردار را بریدند و بعد از ورود به سفارت، شیشه ها را شکسته و شعار علیه جمهوری اسلامی نوشته اند با این مضمون که جمهوری اسلامی موشک به فلسطین در جنگ 8 روزه داده است، این همان شعارهایی است که بر روی دیوار سفارت ایران در آلمان نوشته شده بود.

وی افزود: در زمان حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دانمارک، نیروهای پلیس حضور نداشتند، البته ظاهرا ایران از ابتدای صبح اعلام کرده بود که امکان تعرض به سفارتخانه وجود دارد، اما متاسفانه پلیس زمانی به محل سفارت رسیده است که دیگر منافقین، سفارتخانه را ترک کرده بودند. این در حالی است که در مورد حمله به سفارت ایران در برلین نیز مقامات سفارت اعلام کردند در جریان برنامه ریزی برای این حمله قرار گرفته بودند و آن را به پلیس اطلاع دادند، اما در نهایت پلیس با تاخیری ده دقیقه ای در محل حاضر شد.

بخشایش با بیان این که حمله به سفارت ایران در دانمارک به دستور اسراییل و توسط منافقین انجام شده است، ادامه داد: منافقین با داشتن نقش مزدوری، مجبورند برای احیای خود دست به هرکاری بزنند همان کاری که در گذشته به عنوان مزدور صدام حسین انجام می دادند.

حمله به سفارت ایران در جهان

این در حالی است که نخستین حمله به سفارت ایران در خارج از کشور در سال 1980 اتفاق افتاد که سفارت ایران در انگلیس هدف قرار گرفت. 12 سال بعد در سال 1992، گروهی به سفارت ایران در اتاوا (کانادا) حمله کردند و تنها 6 سال بعد سفارت ایران در مزارشریف (افغانستان) هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن سوء قصد هایی نیز علیه دیپلمات های ایرانی انجام شد. هرچند از سال 1998 تا 2012 حمله جدی علیه سفارت ایران در کشور های خارجی گزارش نشده بود اما سال جاری میلادی رکورد 2 حمله به سفارت ایران را در برلین و دانمارک به ثبت رساند. این در حالی است که حمله سال گذشته به سفارت انگلیس در تهران برای مدت ها در صدر اخبار بین المللی قرار داشت و در اعتراض به این اقدام روابط دیپلماتیک تهران – لندن قطع شد.

حمله به سفارت ها در تهران

همچنین تا کنون 8 حمله به سفارتخانه های دیگر کشور ها در تهران اتفاق افتاده است. سفارت روسیه در سال 1829 در تهران هدف قرار گرفته شد و پس از آن حمله به سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 یکی از پر سر و صدا ترین حمله ها در جهان بود. سفارت کویت و عربستان سعودی نیز در سال 1987 در اعتراض به حوادثی که در مکه اتفاق افتاد، مورد حمله قرار گرفتند. یک سال بعد نیز سفارت شوروی در تهران به دلیل اتهاماتی که در خصوص حمایت این کشور از عراق در جریان جنگ با ایران مطرح می شد،  هدف معترضان قرار گرفت. در سال 2006 گروهی از معترضان به سفارت دانمارک در ایران حمله کردند و سفارت پاکستان نیز در سال 2009 در تهران هدف حمله بود. آخرین مورد حمله جدی به یک سفارت در تهران نیز در سال 2011 گزارش شده که حمله به سفارت انگلیس بوده است.

حمله به سفارت ها در جهان

گفتنی است ایالات متحده از نظر تعداد حمله به سفارتخانه هایش در اقصی نقاط جهان در صدر فهرست حمله به سفارت خانه ها قرار دارد. تا کنون 26 بار سفارت آمریکا هدف حمله قرار گرفته و پس از آن فرانسه با 10 حمله و اسرائیل با 7 حمله در مقام های دوم و سوم جدول قرار دارند. به سفارت های جماهیر شوروی ، ترکیه و انگلیس نیز تا کنون 6 بار حمله شده است.

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: دانمارک حمله به سفارت ایران منافقین انگلیس برلین


( ۲ )

نظر شما :