راه حل سیاسی روسیه درباره سوریه چیست؟

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۱۰۲۲۵ سرخط اخبار

یک روزنامه کویتی از راه حل سیاسی روسیه برای حل بحران سوریه خبر داد که شباهت بسیاری به توافقنامه طائف لبنان دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الرای کویت در گزارشی به نقل از منابع بلندپایه آمریکا نوشت: دیپلمات های روسیه یک راه حل سیاسی را برای حل بحران سوریه تدوین کرده اند که شبیه توافقنامه طائف در سال 1989 است که به جنگ داخلی لبنان پایان داد.

به نوشته این روزنامه، روسیه همتایان آمریکایی خود را از چنین طرحی آگاه کرده است و این مسئله در دیدار سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون وزرای خارجه روسیه و آمریکا در هفته گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روس ها اعلام کرده اند اوضاع سوریه بسیار پیچیده است و هرگز پیروز و بازنده در این کشور وجود نخواهد داشت. به عقیده مسکو، بدون حفظ حقوق اقلیت ها در سوریه و جایگاه آنها در عرصه سیاسی، بحران سوریه حل و فصل نخواهد شد.

دیپلمات های روسی توافقنامه طائف لبنان را بهترین نمونه برای حل بحران سوریه در نظر گرفته اند به طوری که بشار اسد به عنوان یک علوی در قدرت باقی بماند یا علوی دیگری را به عنوان رئیس جمهور سوریه معرفی کند.

به موجب پیشنهاد روس ها، نخست وزیری سوریه متعلق به مخالفان باشد و احتمالا کردها نیز ریاست پارلمان این کشور را برعهده خواهند گرفت.

آمریکایی ها در واکنش به پیشنهاد روسیه اعلام کرده اند که از گفتگوهای ملی سوریه حمایت می کنند و موافق راه حل سیاسی و تعیین حق سرنوشت برای ملت سوریه هستند.

 

کلید واژه ها: سوریه روسیه سیاسی بحران


نظر شما :