سفر قریب‌الوقوع بایدن به عراق

۲۴ آذر ۱۳۹۱ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۱۰۳۱۹ سرخط اخبار

 

منابع آگاه کردی از سفر قریب الوقوع معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق و اجرای طرحش مبنی بر استقرار نیروهای آمریکایی در مناطق مورد منازعه اربیل و بغداد خبر دادند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «صوت العراق» به نقل از منابع آگاه خبری از وجود یک طرح آمریکای مبنی بر استقرار ناظران آمریکایی در مناطق منازعه بغداد و کردستان خبر داد و نوشت که تلاش های آمریکا برای برگزاری یک نشست سه جانبه میان «جلال طالبانی» رئیس جمهور، «نوری المالکی» نخست وزیر و «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان، ناکام مانده است.
 
از سوی دیگر، منابع آگاه کردی نیز اعلام کردند که مذاکرات «برهم صالح» یکی از رهبران ائتلاف کردستان عراق با مقامات نزدیک به مالکی نیز هیچ دستاورد و پیشرفتی نداشته و به بن بست رسیده است.
 
این منابع اعلام کردند که دیپلمات های آمریکایی از جمله «روبرت بیکروفت» سفیر آمریکا در عراق، در برگزاری یک نشست سه جانبه میان طالبانی، بارزانی و مالکی شکست خوردند.
 
به همین دلیل دولت آمریکا احساس می کند که تنش کنونی میان بغداد و اربیل موجب بروز اتفاقات نابهنگام و غیرمنتظره ای خواهد شد به ویژه اگر روند اعزام نیروهای نظامی به مناطق مورد منازعه همچنان ادامه داشته باشد به همین دلیل تحرکاتی از سوی آمریکا در این زمینه در جریان است و پیش بینی می شود که «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا به زودی به عراق سفر کند.
 
این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند که آمریکا به هیچ وجه نگران تنش میان اربیل و بغداد نیست، بلکه صرفا می خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد و به بهانه مناطق مورد منازعه، نیروهای خود را بار دیگر وارد عراق کند و مجددا بخشی از این کشور را تحت اشغال درآورد.

کلید واژه ها: آمریکا عراق منازعه مناطق بغداد


نظر شما :