«بارزانی» به دولت عراق اعلان جنگ داده است

۲۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۱۰۳۴۸ سرخط اخبار

بازدید مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق از نیروهای «پیشمرگ» مستقر در کرکوک، بار دیگر تنش ها میان این اقلیم و دولت مرکزی عراق را افزایش داده است. در شرایطی که بارزانی و هوادارنش سعی دارند این بازدید را امری قانونی و عادی جلوه دهند، اعضای حزب حاکم عراق این اقدام را به مثابه اعلان جنگ بارزانی علیه دولت مرکزی ارزیابی کرده اند.

به گزارش «تابناک»، سفر چهار روز پیش بارزانی به کرکوک و بازدید وی از نیروهای شبه نظامی کرد موسوم به «پیشمرگ»، با انتقادات شدیدی از سوی ائتلاف حاکم بر عراق و دولت مالکی مواجه شده است. تحلیلگران بر این باورند که کوچکترین جرقه ای در شرایط کنونی، می تواند حتی آتش یک منازعه را در عراق شعله ور سازد.

در این رابطه، ائتلاف «دولت قانون» که رهبری آن به عهده «نوری مالکی»، نخست وزیر عراق است، اعلام کرده: «بازدید مسعود بارزانی و پسر وی از مناطق مورد منازعه در استان کرکوک، در حالی که هر دوی آن ها کلاه نظامی بر سر داشتند، به منزله اعلان جنگ، نه تنها علیه مالکی، بلکه علیه همه عراقی ها، از جمله رئیس جمهور جلال طالبانی است».

«یاسین مجید»، یکی از رهبران این ائتلاف نیز اظهار داشته اقدام بارزانی تحریک آمیز بوده و همه تلاش های انجام شده از سوی «اسامه نجیفی»، رئیس پارلمان عراق به منظور فرونشاندن بحران را از بین می برد. وی گفته این دیدار، حتی از سفر احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه به کرکوک نیز خطرناک تر بوده است.

مجید ادامه داده که این دیدار، خاطره بازدیدهای صدام حسین و پسرش عدی از نیروهای نظامی را زنده می کند. به اعتقاد وی، سفر بارزانی بیانگر این است که دیکتاتور کردستان می خواهد می خواهد به دیکتاتور چهار استان تبدیل شود.

اما واکنش ها به اقدام بارزانی، تنها به مقامات حزب حاکم محدود نشده، بلکه نمایندگان عضو بلوک «العراقیه» به رهبری «ایاد علاوی»، نخست وزیر پیشین نیز که خود با دولت مالکی اختلافات جدی دارند، از این اقدام به شدت انتقاد کرده اند.

این نمایندگان اعلام کرده اند سفر بارزانی به کرکوک و بازدید وی از نیروهای پیشمرگ، اقدامی در راستای وخیم تر کردن شرایط بوده و نشان می دهد بارزانی تمایلی به آرام کردن اوضاع ندارد.

«عبدالله الغرب»، از نمایندگان این بلوک طی سخنانی گفته بازدید بارزانی از نیروهای پیشمرگ به گونه ای بوده که گویا وی قصد دارد آن ها را برای اعلان جنگ علیه دولت مرکزی آماده کند. وی با اشاره به اینکه شماری از افسران پلیس کرکوک بارزانی را اسکورت می کرده اند، گفته این در حالی است که انتظار می رفت نیروهای پلیس خود را درگیر این مسائل سیاسی نکنند.

در مقابل، مقامات حکومت خودمختار کردستان اعلام کرده اند بازدید بارزانی از این مناطق، خلاف قانون نیست؛ زیرا وی علاوه بر ریاست اقلیم کردستان، فرمانده ارشد نیروهای پیشمرگ نیز به شمار می رود. معاون بارزانی، کرکوک را بخشی از کردستان خوانده که منتظر حصول یک راه حل است.

در همین حال، وزارت پیشمرگ در حکومت خودمختار کردستان نیز نسبت به وقوع «فاجعه» در مناطق مورد اختلاف هشدار داده است.

بنا بر اعلام وزارتخانه پیشمرگ، «جبار یاور»، دبیر کل این وزارتخانه در جریان دیداری که اخیراً با رئیس «دفتر مساعدت سازمان ملل به عراق» در اربیل داشته، به نگرانی هایی که درباره احتمال وقوع جنگ در مناطق مورد منازعه وجود دارد، اشاره کرده است.

وی از سازمان ملل خواسته نقش پررنگ تری در حل این بحران ایفا کند و در عین حال، تأکید که حل و فصل این مسئله تنها از طریق گفت و گو امکان پذیر است.

منازعات بر سر مناطق مورد ادعای حکومت خودمختار کردستان، به ویژه استان کرکوک در حالی شدت می گیرد که حکومت بارزانی، تاکنون از خارج کردن نیروهای نظامی خود از این مناطق خودداری کرده و همین امر به خودی خود پتانسیل منازعه در این مناطق را افزایش داده است.

این در حالی است که شماری از نمایندگان استان کرکوک در پارلمان عراق، از وزارت کشور خواسته اند نیروهای امنیتی کرکوک را از ضرورت جلوگیری از ورود نیروهای شبه نظامی به این منطقه آگاه سازند. این نمایندگان با تأکید بر اینکه ورود نیروهای مسلح و شبه نظامی به کرکوک، نقض آشکار قانون اساسی است، نسبت به احتمال وقوع نبرد به واسطه حضور این نیروها هشدار داده اند.

به هر حال، مجموعه تحولات و کش و قوس های چند هفته و به ویژه چند روز اخیر، چشم انداز بی ثباتی و ناآرامی را در عراق مطرح کرده و بیانگر این است که در صورت ادامه روند کنونی، اوضاع در عراق ممکن است از کنترل خارج شده و خصومت بارزانی و هوادارانش با دولت مرکزی، این کشور را به ورطه یک منازعه داخلی خطرناک سوق دهد.

 

کلید واژه ها: بارزانی کرکوک عراق کردستان مناطق نمایندگان پیشمرگ بازدید از نیروهای منازعه مناطق مورد حکومت خودمختار خودمختار کردستان دولت مرکزی به کرکوک


نظر شما :