تهدید موشکی جدید ایران، سوریه و کره شمالی

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۱۰۵۲۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: آیا محور شرارت دوره ریاست جمهوری جورج بوش را به یاد دارید که در آن نام ایران، عراق و کره شمالی را در کنار یکدیگر قرار داده بود. در آن زمان بحث همکاری این کشور ها مطرح بود اما اکنون محور جدیدی ایجاد شده است و آن محوری شامل سوریه ، ایران و کره شمالی است. این همکاری هم اکنون در یک زمینه به نتیجه رسیده و آن همکاری در زمینه توسعه موشک های بالستیک است.

در هفته های اخیر، کره شمالی یک آزمایش موشکی انجام داد و سوریه نیز موشک هایی را علیه شهروندان خود به کار گرفت. این دو برنامه موشکی به طور نزدیکی به هم مرتبط هستند و در آن واسطه گری ایرانیان نیز مشاهده می شود. برخی گزارش ها حاکی از آن است که کارشناسان ایرانی به اجرای آزمایش موشکی کره شمالی کمک کرده اند. در گذشته نیز برخی گزارش ها حاکی از آن بود که کره شمالی تجربه موشکی خود را در اختیار ایران و سوریه قرار داده است. اما اکنون دست کم در مورد ایران به نظر می رسد که این کمک ها به راه دیگری رفته است.

این تنها در بخش موشکی نیست که ایران و کره شمالی همکاری می کنند. بلکه نشانه هایی از همکاری هسته ای دو کشور نیز وجود دارد. یک کارشناس هسته ای در این زمینه خاطر نشان می کند طرح هایی از سانتریفوژها که کره شمالی آنها را از طریق پاکستان به دست آورده بسیار شبیه آن چیزی است که در تاسیسات هسته ای ایران نصب شده است.به بیان دیگر این سانتریفوژها نیز مانند برنامه های موشکی دو کشور طرح های مشترکی دارند و می توان از آنها برای فعالیت های  مشابه استفاده کرد.

منبع:
commentarymagazine

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: کره شمالی


نظر شما :