عربستان و ترکیه قدرت رقابت هسته ای با ایران را ندارند

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۱۰۶۶۰ سرخط اخبار

مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی لندن در گزارشی اعلام کرد: کشورهایی مانند عربستان سعودی، مصر و ترکیه وارد ائتلافی برای تشکیل سپر دفاعی با هدف مقابله با ایران نمی شوند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، این گزارش اضافه می کند: همچنین در صورتی که ایران به بمب اتمی دست یابد، این سه کشور در وضعیتی قرار ندارند که بتوانند به طور یکجانبه به بمب اتمی دست یابند.

کاپیتان کریستوفر هوبس و ماثیو موران نویسندگان این گزارش اضافه می کنند: مصر با وجود اینکه خود را در جایگاه دفاع از عرب های سنی مذهب می داند، در واکنش به چالش بمب های اتمی اسرائیل، دیپلماسی را در پیش گرفته است.

به نظر می رسد بسیار بعید است ایران هسته ای، قاهره را از در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی بازدارد.

نویسندگان این گزارش اضافه می کنند: افزایش سختی های اقتصادی برای دولت ضعیف مصر که قدرت را پس از سقوط حسنی مبارک در اختیار گرفت ، قدرت این کشور را برای دست یابی به سلاح هسته ای کم می کند.

از سوی دیگر، روزنامه روسی کومرسانت هم نوشت: یکی از مهمترین دلایل مخالفت روسیه با استقرار سامانه های دفاع موشکی پاتریوت ناتو در مرز ترکیه با سوریه، نگرانی از استفاده از این سامانه ها علیه ایران است.

به نوشته این روزنامه، محل استقرار این سامانه های موشکی فاصله زیادی از مرزهای ایران ندارد به همین دلیل مانعی در برابر استفاده از آنها علیه ایران وجود ندارد. در صورت نیاز می توان این سامانه های موشکی را به سرعت و به آسانی جابجا کرد تا بتوانند با موشک های شلیک شده از طرف ایران، مقابله کنند.

کارشناسان نظامی هم گفته اند: استقرار پاتریوت ها در ترکیه، ایران را از واکنش موشکی به حملات علیه خود، باز می دارد به همین دلیل، در شرایط فعلی، احتمال بروز درگیری نظامی با ایران افزایش می یابد.

کلید واژه ها: سامانه


نظر شما :