بیانیه مشترک روسیه و هند در حمایت از ایران

۰۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۹۱۰۷۶۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، در بیانیه مشترکی که در پایان سفر رسمی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به هند به امضای طرفین رسید، تاکید شده است که روسیه و هند این حق را برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت می شناسند که بتواند از انرژی هسته ای در اهداف صلح آمیز استفاده کند.

در این بیانیه آمده است: روسیه و هند بسیار نگران روند اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته ای این کشور هستند و هر دو کشور بر حمایت قاطع خویش از حل و فصل همه جانبه و طولانی مدت این مسائل صرفا از راه های سیاسی-دیپلماتیک و از طریق ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق تاکید می کنند. ضمن اینکه روسیه و هند در این خصوص هم هم عقیده هستند که تحریم های یک جانبه اقدام سازنده ای نیست.

در بیانیه ای که در پایان مذاکرات ولادیمیر پوتین با با "موهان مان سینگ" نخست وزیر هند امضای شد، یادآوری شده است: مقامات مسکو و دهلی این حق را برای این قائل هستند که به تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای در اهداف صلح آمیز با رعایت کلیه تعهدات بین المللی خود ادامه دهد. طرفین در عین حال از مقامات تهران می خواهند تا کلیه مفاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کرده و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بسیار نزدیک داشته باشند. 

آمریکا و برخی کشورهای غربی ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کنند. مقامات تهران بارها اعلام کردند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جنبه صلح آمیز داشته و برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه 24 دسامبر (4 دی ماه) برای انجام یک دیدار رسمی بعه کشور هند سفر کرد که در جریان آن راه های توسعه مشارکت راهبری روسیه-هند و همکاری های نظامی-فنی بین دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

کلید واژه ها: هند روسیه


نظر شما :