واکنش تهران به مطلب روزنامه آمریکایی

۰۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۱۰۹۱۵ سرخط اخبار
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه ای به روزنامه وال استریت ژورنال به مقاله اخیر این روزنامه که در آن سه مقام پیشین آمریکایی در تحلیلی دور از ذهن ادعا کرده بودند ایران هسته یی باعث بروز جنگ بین ایران و عربستان می شود و این امر هزینه های اقتصادی زیادی برای آمریکا خواهد داشت، پاسخ داد.
 
به گزارش ایسنا، در این نامه که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، آمده است: باعث تاسف است که به موازات تلاش ها برای برگزاری دور دیگری از گفت و گوها میان ایران و 1+5, تلاش هایی با هدف اختلال در این تلاش ها و دامن زدن به مباحث ایران هراسی نیز شدت می گیرند.
 
در نامه نمایندگی ایران تاکید می شود: مقاله اخیر 18 دسامبر روزنامه وال استریت ژورنال با عنوان« هزینه های اقتصادی ایران هسته یی» به قلم چارلز راب، دنیس راس و مایکل ماکوسکی نمونه ای از چنین تلاش هایی است. اشاره نویسندگان این مقاله به تبعات «تبادل هسته یی ایران و عربستان» تخیلاتی عجیب و دور از ذهن است.
 
همچنین برخلاف ادعاهای مطروحه در این مقاله نمایندگی ایران افزود: ایران و عربستان دارای روابط همسایگی متعارف بوده و ملت های این منطقه، دارای علایق و منافع مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی بسیاری با یکدیگر هستند که توجه به آن ها غیرواقعی بودن تخیلاتی را که نویسندگان سعی در القای آن دارند، نمایان تر می نماید.
 
به اعتقاد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران «هدف از چنین داستانسرایی هایی انحراف افکار عمومی جهان و منطقه از تهدید واقعی موجود در خاورمیانه ناشی از زرادخانه هسته یی و غیرقانونی رژیم صهیونیستی و تداوم اشغال سرزمین های فلسطین توسط این رژیم است.»
 
این نامه می افزاید: چنین مباحث ایران هراسانه و انحرافی تلاش دارند تا از بار فشارها بر رژیم صهیونیستی بکاهند و در عوض دولت آمریکا را برای اجرای دستورکاری تحت فشار بگذارند که پیگیری آن ها حاصلی جز صدمات اساسی به منافع ملی آمریکا نخواهد داشت.
 
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: ایران همواره تاکید نموده است که برنامه هسته یی اش دارای مقاصد صرفا صلح آمیز بوده و نتیجه سالها بازرسی های سخت گیرانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته یی ایران نیز هرگز مطلبی برخلاف این مقاصد صلح آمیز را نشان داده است.
 
در این نامه همچنین تاکید شد: به علاوه درهفته اخیر ایران و آژانس به پیشرفت اساسی در خصوص یک «رویکرد ساختاری» برای همکاری های آینده دست یافتند. این مذاکرات در نیمه ماه ژانویه آینده ادامه خواهد یافت. ایران همچون دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی از «حق غیرقابل انکار» برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته یی بر اساس معاهده منع اشاعه هسته یی(ان پی تی) برخوردار است.
 
در پایان این نامه آمده است: در مقابل چنین تلاش هایی اتخاذ یک رویکرد سازنده و واقع بینانه از سوی آمریکا در قبال مذاکرات آتی ایران و 1+5 و همین طور تلاش های ایران برای ایجاد یک خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته یی صلح و امنیت در خاورمیانه و ماورای آن را تضمین خواهد کرد.

کلید واژه ها: یی هسته یی آمریکا


نظر شما :