گلف نیوز ادعا کرد:

تغییر نگاه واشنگتن به برنامه هسته ای ایران

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۹۱۳۶۱۲ سرخط اخبار

 روزنامه گلف نیوز در گزارشی به رویکرد اخیر آمریکا در قبال ایران پرداخت و تاکید کرد که واشنتگن سیاست خود را در قبال برنامه هسته یی ایران تغییر داده است و چشم انداز اتخاد اقدام نظامی علیه تهران کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گلف نیوز دراین گزارش نوشت: سیاست باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در دومین دوره ریاست جمهوری اش دستخوش تغییرات ظریفی شده است که نگرانی هایی را در جمع تندرویان اطراف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. اقدام نظامی آمریکا به طور رسمی هم چنین روی میز قرار دارد، ولی کاخ سفید یا وزارت امور خارجه آمریکا یا پنتاگون علاقه ای به جنگ ندارد. لحن آمریکا زمانی تغییرکرد که جو بایدن، معاون اوباما اعلام کرد که آمریکا آمادگی دیدار دو جانبه با مقامات ایران را دارد، پیشنهادی که اوباما در اوایل دور اول ریاست جمهوری اش به آن اشاره داشت.

این روزنامه در ادامه با ادعای این که تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران تاثیرات منفی داشته است و این که اگر کنگره کار خود را پیش ببرد تحریم های پیشنهادی جدید علیه فعالیت های اقتصادی می تواند کار را برای ایران سخت تر کند، افزود: ولی به نظر نمی رسد مقامات ایران ترسیده باشند. ایران در ماه فوریه اعلام کرد که ذخایر قابل توجهی از اورانیوم یافته است و قصد دارد با ساخت 16 نیروگاه هسته یی جدید ظرفیت هسته یی اش را افزایش دهد. این کشور قبل از آن نیز اعلام کرد که قصد دارد سانتریفیوژهایی را در نطنز نصب کند که سرعت آن ها چند برابر سرعت سانتریفیوژهای نصب شده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: جان کری، وزیر امور خارجه جدید آمریکا اگرچه حامی اسراییل است زمانی که پای ایران وسط می آید به هیچ وجه رویکرد جنگ طلبانه ای ندارد. وی در سال میلادی گذشته با صراحت اعلام کرد که دیپلماسی را به درگیری ترجیح می دهد، این دیدگاه را که دولت ایران در زمینه مسائل هسته یی منطقی عمل می کند مطرح کرد و گفت که تمایل دارد "منافع مشترک" ایران و آمریکا را تثبیت کند. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در پاسخ به سوالات کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آمریکا دولت ایران را یک دولت منتخب دانست و گفت که از موضع آمریکا در زمینه محدود کردن شدید حمایت می کند. با توجه به سخنرانی هیگل در سال 2007 به نظر می رسد که او از مصالحه آمریکا با ایران حمایت خواهد کرد.

هیگل در آن زمان گفت: ایران در خاورمیانه قرن 21 یک قدرت منطقه یی مهم خواهد بود. آمریکا نمی تواند حقیقت را تغییر دهد. سیاست منطقه یی استراتژیک آمریکا در قرن 21 در خاورمیانه باید نقش ایران را هم امروز و هم در 25 سال آینده به رسمیت بشناسد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به ادعاهای غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته یی ایران نوشت: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس با وجود لفاظی های ضد ایرانی اش ظاهرا در خفا گفته است که برنامه هسته یی ایران از مرز بدون بازگشت گذشته است و در این چارچوب تحریم ها بی فایده هستند و همان بهتر که برداشته شوند.

مذاکراتی که هفته گذشته در قزاقستان بین ایران و گروه 1+5 برگزار شد اولین مذاکراتی بود که پس از پایان گفت وگوهای ماه ژوییه سال 2012 صورت گرفت و ظاهرا به دلیل آمادگی آمریکا به دلیل مصالحه در زمینه درخواست قبلی اش برای بستن سایت فوردو نتایج بیش تری به دنبال داشت. آمریکا به جای درخواست قبلی از ایران خواسته است که روند غنی سازی در فوردو را به حالت تعلیق درآورد و در ازای کاهش برخی تحریم ها به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه عمل به وظایفش را بدهد.

دو طرف در پایان مذاکرات کاملا خوش بین به نظر می رسیدند و وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد که تحقق دستاورد در دسترس قرار دارد. مذاکرات بعدی قرار است در تاریخ 18 مارس در استانبول برگزار شود و مذاکره کنندگان برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در تاریخ 5 و 6 آوریل به قزاقستان بازگردند.

ایران و غرب چه به یکدیگر نزدیک شوند و چه نشوند چشم انداز جنگ در حال کمرنگ تر شدن است. روسیه همان طور که در زمینه دخالت نظامی غرب در سوریه سرسختی به خرج داد، در زمینه دخالت نظامی در ایران نیز همین رویه را اتخاذ خواهد کرد. در هر صورت اقتصاد آمریکا و سایرکشورهای غربی آن قدر نامتعادل است که نمی تواند با افزایش قیمت نفت که نتیجه چنین اقدامی خواهد بود، کنار بیاید. حتی نتانیاهو هم در شرایطی نیست که بتواند یک تنه دست به چنین کاری بزند.

کلید واژه ها: آمریکا یی هسته یی تحریم


نظر شما :