تازه ترین انتقاد چامسکی از اوباما

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۹۱۱۵۰۹ سرخط اخبار

نوآم چامسکی، زبان شناس و فعال مشهور سیاسی در مصاحبه ای با یکی از برنامه های شبکه خبری الجزیره به صحبت درخصوص دو فعالیت اصلی زندگی اش یعنی پژوهش و عملگرایی سیاسی پرداخت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوآم چامسکی، زبان شناس و فعال سیاسی معروف آمریکایی در مصاحبه با برنامه "گفت وگو با الجزیره" اظهار داشت: عملگرایی برای من بسیار بر کار حرفه ایم مقدم بوده است.

 

وی افزود: من اینگونه بزرگ شدم بنابراین در دهه 1940 هنگامی که نوجوان بودم بیش از اینکه چیزی درباره زبان شناسی شنیده باشم یک فعال سیاسی بودم.

 

استاد دانشگاه ام آی تی در بحث درباره سیاست آمریکا، محبوبیت در حال فزونی جنبش راستگرای "تی پارتی" و همین طور مخالفت دیوانه وار با باراک اوباما در برخی محافل را به آنچه که "پارانویای بیمارگونه" می خواند، نسبت داد.

 

وی اظهار داشت: این چیزی است که در کشور ما وجود دارد. کشور ما یک کشور پر تشویش است و همواره اینگونه بوده است.

در همین حال چامسکی، اوباما را فردی بدون محوریت اخلاقی می داند. وی درخصوص اوباما گفت: اگر به سیاست های او نگاه کنید فکر می کنم که چنین چیزی را این سیاست ها افشا می کنند. منظور ما این است که لفاظی های زیبایی در اینجا و آنجا بیان می شود اما هنگامی که به سیاست های عملی نگاه می کنیم به طور مثال کمپین ترور با هواپیماهای بدون سرنشین یک مثال بسیار خوب است. بدین معنی که این حملات یک کمپین جهانی برای ترور است.

 

نوآم چامسکی درخصوص تداوم شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری نیز گفت که هیچ تلاشی از سوی اوباما برای آنکه حتی سعی کرده و جلوی آن را بگیرد، انجام نشده است.

 

او تاکید می کند: اوباما به نتانیاهو و دیگر رهبران اسرائیل می گوید من با شما برخورد می کنم اما بروید و آنچه را که دوست دارید انجام دهید. بنابراین در حقیقت اوباما نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که واقعا هیچ محدودیت علیه اسرائیل اعمال نکرده است.

 

چامسکی همچنین از برنامه های نئولیبرال ها انتقاد کرده و می گوید که این برنامه ها در بحران مالی جهانی جاری نقشی بزرگ داشته اند و تقریبا هرجایی که به اجرا درآمده اند کاملا زیانبار بوده اند.

 

وی تصریح می کند: در دهه 1950 و 1960 که مصادف با دوران بزرگترین رشد در تاریخ آمریکا بود نهادهای مالی قاعده مند شدند. قوانین "معامله جدید" به اجرا درآمدند و هیچ بحران مالی وجود نداشت. هیچ چیز!

با آغاز دهه 1970 اوضاع از اساس تغییر پیدا کرد. تصمیم هایی گرفته شد تا اقتصاد بازسازی شود که البته این ها تصمیم بودند نه قوانین طبیعت.

 

چامسکی خاطرنشان می سازد: چنددهه بعد این تصمیم ها منجر به وضعیتی شدند که واقعا یک مصیبت است. اما هیچ چیز هنوز بیش از حد ناگوار نشده است و هر چیزی می تواند دوباره به وضع اول بازگردد. این ها تصمیم های انسانی هستند که تاثیر گذارند.

 

وی در خاتمه اظهار می دارد: هرچه بیشتر شما امتیاز داشته باشید بیشتر فرصت دارید و هرچه بیشتر شما فرصت داشته باشید بیشتر مسئولیت دارید.

کلید واژه ها: اوباما چامسکی سیاسی


نظر شما :